کپی شد
نگاه قرآن به انجیل
بر اساس آیۀ:” … وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ”[1] انجيل (به معناى بشارت) يك كتاب بوده و بر عيسى بن مريم(ع) نازل شده و وحيى بوده مختص به آن جناب، چون فرموده: «و أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ»[2] و نفرموده انجيل های چهار گانه، پس اين انجيلهاى چهارگانه: متى، مرقس، لوقا و يوحنا كتابهايى هستند كه بعد از جناب عيسى (ع) تأليف شدهاند.[3]
پس قرآن كريم اجمالا (نه صد در صد) اين تورات و اناجيل موجود را قبول دارد و در آیۀ شریفه: «…… ولى بخاطر پيمانشكنى، آنها را از رحمت خويش دور ساختيم و دل هاى آنان را سخت و سنگين نموديم سخنان (خدا) را از موردش تحريف مىكنند و بخشى از آن چه را به آنها گوشزد شده بود، فراموش كردند و هر زمان، از خيانتى (تازه) از آنها آگاه مىشوى، مگر عده كمى از آنان ولى از آنها درگذر و صرف نظر كن، كه خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد!»[4]، به وقوع تحريف، شهادت داده شده است.[5]
[1] . آل عمران، 4 «و به او، كتاب و دانش و تورات و انجيل، مىآموزد…».
[2] . آل عمران، 4 «و پیش از این تورات و انجیل را برای هدایت انسانها نازل کرد».
[3] . طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان؛ موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 3 ص 365، دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه، قم.
[4] . مائده، 13. «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ … وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ، وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ … وَ مِنَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى، أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ، فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ».
[5] . تفسیر المیزان ،ج 3، ص 10.