searchicon

کپی شد

نماز و روزه سربازان

برای روشن شدن این موضوع آن را در قالب دو پرسش و پاسخ بیان می کنیم:

س 1: نظر (آیة الله خامنه ای) در باره نماز و روزه كسانى كه به مدت معينى بيش از يك سال در شهرى براى كار اقامت مى‏كنند و يا سربازانى كه به مدت يك يا دو سال براى انجام خدمات سربازى در شهرى مى‏مانند، چيست؟ آيا بعد از هر سفرى بايد قصد اقامت ده روز كنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحيح باشد؟ و اگر قصد ماندن كمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حكمى دارد؟

ج: اگر حداقل هر ده روز يك بار به خاطر شغلشان به محل كار سفر مى‏كنند، در غير سفر اول نمازشان تمام و روزه‏شان صحيح است، ولى در سفر اول، حكم ساير مسافرين را دارند، يعنى تا قصد اقامت ده روز را نكرده‏اند، نماز آنان شكسته است و روزه‏شان صحيح نيست.[1]

س2: دانش آموزان، دانشجويان، معلمان، سربازان و کارمنداني که به جهت تحصيل، سربازي يا شغل و کار خود هفته اي يک روز يا بيشتر به مسافت 45 کيلومتر سفر مي کنند حکم نماز و روزه آنها چيست؟

حضرت آيه الله خامنه اي:

در فرض سؤال؛ دانش آموزان و دانشجويان و سربازان در دوران آموزشي حکم مسافر را دارند اما معلمان و کارمندان و سربازان در غير دوره آموزشي که براي شغل سفر مي کنند در غير سفر اول، نمازشان تمام و روزه شان صحيح است.

حضرت آيه الله بهجت:

نماز تمام و روزه هم مي گيرند با ملاحظه مسأله 1066 رساله.

حضرت آيه الله صافي گلپايگاني:

نمازشان را بايد تمام بخوانند و روزه را بگيرند.

حضرت آيه الله تبريزي:

در فرض سؤال، نماز معلمان و کارمندان در سفر مذکور تمام و روزه شان صحيح است و دانش آموزان و دانشجويان که براي تحصيل اين سفر را انجام مي دهند در نمازشان بين قصر و تمام جمع کنند و روزه را اگر گرفتند مجزي است و قضا ندارد و سربازاني که در دوره آموزش هستند حکم دانش آموزان و دانشجويان را دارند و اگر در محل خدمت کاري به آنها واگذار شده و رفت و آمد مي کنند در هر هفته، حکم آنها حکم معلمان و کارمندان مي باشد.

حضرت آيه الله فاضل لنکراني:

در فرض سؤال نماز شکسته و روزه صحيح نيست.[2]

حضرت آيه الله سيستاني:

مجموعاً ده روز در ماه مسافر باشند براي مدت شش ماه متوالي از يک سال نمازشان در همه مسافرت ها تمام است و اگر هشت روز در ماه باشد به احتياط واجب هم شکسته بخوانند و هم تمام.

حضرت آيه الله مکارم شيرازي:

هرگاه هفته اي حداقل سه روز در مسافرت باشند نماز و روزه آنها تمام است.[3]

برای اطلاع بیشتر به سؤالات 3041 (سایت اسلام کوئست: 3291)، حکم نماز و روزه در وطن اول، 444 (سایت اسلام کوئست: 474)، وطن دوم)، 1096 (سایت اسلام کوئست: 1147)، حکم نماز کثیر السفر) و 1571 (سایت اسلام کوئست: 3118) (نماز مسافر) مراجعه کنید.


[1]. توضيح المسائل، (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص 735.

[2]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 137.

[3]. به آدرس زیر رجوع کنید: http://www.zahedan-tebyan.ir/main.asp?id=6362