searchicon

کپی شد

نماز خواندن با لباس نجس بعد از تحقیق و وارسی

در دین مقدس اسلام پاک بودن لباس برای نماز و هر عملی که شرط آن، طهارت و پاکی است لازم می باشد و کسی که کار او جراحی یا ذبح حیوانات است بهتر است قبل از خواندن نماز، بدن و لباس خود را وارسی کند که نجاستی در آن نباشد و در همین خصوص به چند سوال و پاسخ آن از نظر مراجع عظام تقلید را بیان می کنیم:

س: اگر کسی حین کاری مثلاً عمل جراحی سرپایی شک کند لباسش نجس شده است و پس از وارسی علائم آن را نبیند، اما اگر پس از چند روز متوجه علائم نجاست در لباس شود اگر احتمال دهد مربوط به آن عمل است، حکمش چیست؟ اگر نداند مربوط به آن عمل است حکمش چیست؟ اگر بداند مربوط به آن عمل نیست حکمش چیست؟

 ج: پاک بودن لباس برای نماز و هر عملی که شرط صحّت آن، طهارت و پاکی است، لازم و واجب است، و در غیر آن، اگر چه طهارت واجب نیست ولی جهت نظافت و پاکیزگی بهتر است که لباس انسان تمیز و پاکیزه باشد.

1- اگر شک کردید لباس تان نجس است و بعد از بررسی، نجاستی مشاهده نکردید، می توانید با آن لباس نماز بخوانید و لباس شما برای انجام اعمال عبادی مرتبط با طهارت لباس، در حکم لباس پاک است.

2و3- اگر پس از چند روز علائم نجاست را دیدید( چه علم داشته باشید از عمل جراحی اول است یا احتمال دهید)، نمازهای گذشته شما صحیح است؛ زیرا یقین به نجاست نداشته اید و حتی بعد از بررسی، نجاستی ندیده اید. بله! برای انجام نماز و دیگر کارهای عبادی که طهارت لباس در آن شرط است، باید بعد از این لباس را پاک و تطهیر کنید.

4- اگر نجاستی را که دیده اید، مطمئن باشید مربوط به عمل جراحی اول نیست، یعنی بعد از انجام عمل اول، لباس تان نجس شده است، پس اگر بعد از نجاست لباس تان، متوجۀ این نجاست شده اید و لباس را تطهیر نکرده و نماز خوانده اید،نماز های شما باطل است، ولی اگر در هنگام نجس شدن لباس، متوجۀ نجاست نشده اید و با آن نماز خوانده اید، اعمال شما صحیح است ولی برای نماز های بعدی باید نماز را تطهیر کنید.[1]



[1] . توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج 1، ص 447، م 799، دفتر نشر اسلامي، چاپ هشتم، قم، 1424ق.