searchicon

کپی شد

نسب و خاندان مسلم بن عقیل

پدر مسلم، «عقیل بن ابی طالب»، برادر بزرگ تر حضرت علی (علیه السلام) و پسر عموی پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله)، مردی آگاه و دانشمند بود و در بين قريش فردی سرشناس و محترم به شمار می آمد که بهره کاملی از دانش انساب داشت. نام دقیق مادر حضرت مسلم در تاریخ نیامده است و اخبار پراکنده ای در مورد نام و هویت او وارد شده است. برخی می گویند: مادر او از زنان آزاد نَبْط و از خاندان «فرزندا» به شمار می‌‏رفت.[1] برخی دیگر بر این باور هستند که او کنیزی بوده که عقیل او را از شام خریداری نموده است.[2] شماری از مورّخان نام او را حُلَیّه،[3] برخی او را علیّه[4] و عده ای دیگر او را را حلبه[5] خوانده اند.

ابن ابی الحدید در این باره می نویسد: روزی معاویه از عقیل پرسید: «آیا تو حاجتی داری که من آن را بر آورم؟ عقیل پاسخ گفت: آری می خواستم کنیزی بخرم اما صاحبانش آن را به کمتر از چهل هزار درهم نمی فروختند [و من توان خریداری آن را نداشتم]. معاویه به ریشخند گفت: ای عقیل! تو که کوری پس با کنیزی که فقط پنجاه درهم بیارزد بی نیاز می شوی، چه نیازی است کنیزی بخری که چهل هزار درهم ارزش دارد؟ عقیل نیز که به صراحت لهجه و پاسخ گزنده مشهور بود، بی درنگ گفت: آری [نابینا هستم] اما دوست دارم برایم پسری بزاید که چون او را به خشم آری با شمشیرش گردنت را بزند. معاویه خنده خود را فرو خورد و گفت: ابایزید! با تو شوخی کردم [ناراحت مشو!] سپس دستور داد همان کنیز را برای او خریداری کنند. عقیل از آن کنیز صاحب مسلم شد.[6]


[1]. ابن قتيبة، عبد الله بن مسلم، المعارف‏، تحقيق: عكاشة، ثروت، ص 204.

[2]. اصفهانى، ابو الفرج، مقاتل الطالبيين‏، تحقيق: صقر، سيد احمد، ص 86.

[3]. بلاذرى‏، احمد بن يحيى،  أنساب الأشراف‏، ج 3، ص 225.

[4]. کمره ای، میرزا خلیل، مسلم بن عقیل، ص 61.

[5]. لیثی عصفری، خليفة بن خياط، تاریخ خلیفة بن خیاط، ص 145.

[6]. ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله،‏ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، محقق / مصحح: ابراهيم، محمد ابوالفضل‏، ج 11، ص 251.