searchicon

کپی شد

مکان کشته شدن نفس زکیه آخرالزمانی

در باره مکان کشته شدن نفس زکیه باید گفت: روایات متعددی، مکان شهادت نفس زکیه را بیان کرده‌اند که به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. احادیثی که مکان کشته شدن وی را شهر مکه می دانند.[1]
  2. روایاتی که محل قتل او را میان رکن و مقام معرفی کرده اند.[2]

البته باید توجه داشت که این دو دسته از روایات هیچ‌گونه تعارضی با یکدیگر ندارند؛ زیرا دسته اول تنها به شهر محل شهادت وی اشاره دارد و دسته دوم مکان دقیق شهادت را مشخص می کند. ما در این‌جا برای هر یک از دو دسته روایات، به گزارش از یک روایت بسنده می‌کنیم.

روایتی که مکان شهادت نفس زکیه را مکه معرفی می‌کند: از عمار بن یاسر چنین روایت شده است: «… در این هنگام نفس زکیه و برادرش در مکه کشته می‌شوند …».[3]

روایتی که مکان شهادت نفس زکیه را مکه معرفی می‌کند: از امام باقر (علیه السلام) در بیان نشانه های ظهور از امام مهدی (علیه السلام)، در ضمن دو حدیث نقل شده که فرمودند: «… (ظهور هنگامی رخ می‌دهد که) سفیانی از شام و یمانی از یمن قیام کنند و فرو رفتن سرزمین بیدا رخ دهد و جوانی از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) که نامش محمد بن الحسن نفس زکیه است، در بین رکن و مقام کشته شود …».[4]

[1]. طوسى، محمد بن حسن، الغيبة (كتاب الغيبة للحجة)، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ‏ناصح، على احمد، ص 464؛ ابن طاووس، على بن موسى، التشريف بالمنن في التعريف بالفتن‏، محقق / مصحح: مؤسسة صاحب الأمر (اصفهان: گلبهار)، ص 132.

[2]. صدوق، محمد بن علی، كمال الدين و تمام النعمة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج 1، ص 331.

[3]. همان.

[4]. همان، ج 1، ص 330 و 331؛ با بهره گیری از کتاب: آیتی، نصرت‌الله، تأملی در نشانه‌های حتمی ظهور.