searchicon

کپی شد

موقعیت و مختصات فعلی و تاریخی محدوده کربلا

در گذشته های بسیار دور؛ در زمان ساسانیان، کربلا بسیار آباد بوده، ولی بعدها ویران شد و به بیابان و صحرا تبدیل شده و دیگر منطقه مسکونی و آبادی نبوده است. کربلا در سال 61 هجری قمری، دشت و ناحیه صحرایی بود، ولی از آن زمان که شهادت حسین بن علی (علیهما السّلام) به همراه دیگر یارانش، در این سرزمین اتفاق افتاد، مورد توجه شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) واقع شد. اگرچه در طول قرون و اعصار، بارها تخریب شده، ولی مجدّداً آباد شده است.

این سرزمین 13 قرن قبل از میلاد، اقامتگاه سلطنتی بعضی از امپراتوران و شاهان آشوری، مانند «آشور بنی پال» بوده و علم پزشکی در آن گسترش داشته است و نیز مراکز تجاری، کتابخانه و معابد و امکانات مختلفی را شامل می شده که اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، به دست مادها و بابلیان ویران شده است. نام آن از خداگونه باروری آشوریان قدیم «نینا» گرفته شد و بعد از خرابی با نام «نینوا» برقرار ماند.[1]


[1]. برگرفته از سایت کتابخانه تخصصی حج، منابع: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 1، ص 86، واژه کربله؛ ياقوت حموی، شهاب الدین، معجم البلدان، ج 4، ص445؛ فراهيدی، خليل بن احمد، كتاب العين، ج 5، ص 421.