searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان سید مرتضی علم الهدی

شخصیت بزرگی مانند سید مرتضی که هم یکی از برجسته ترین عالمان اسلام و شیعه دوازده امامی، و هم دارای جایگاه و منصب اجتماعی بوده است، طبیعی است که دارای موافقان و مخالفانی باشد. البته باید دانست که موقعیت مکانی و زمانی دوران وی موقعیت خاصی بوده است. سید مرتضی در جایی بود که اغلب ساکنان آنجا شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) بودند. به علاوه این که حکومت وقت (آل بویه)، حکومتی شیعی بوده که سید را بیسار مورد احترام قرار می داده است.

در باب زندگی ایشان آمده است که وی با داشتن اخلاق کریمانه به مخالفان خود اجازه حضور در درس و بحث را می داد. این خود نشان می دهد که همه با سید موافق نبوده اند، بلکه ایشان دارای مخالف هم بوده اند.

پس می توان اینچنین گفت که برخی از بزرگانی که در زمان او و بعد از او از محضرش و از آثار و نوشته های فراوان و گرانقدر وی بهره برده اند، از این جهت که او را یک شخصیت علمی بسیار برجسته می دانند، موافقان وی هستند، ولی همین موافقان ممکن است در بعضی روش های علمی و یا برخی از اعتقادت، با وی مخالف باشند؛ لذا در بخش مخالفان او باید گفت: مخالفان وی را بیشتر باید در جنبه های علمی و اعتقادی سراغ گرفت؛ زیرا سید مرتضی یک شخصیت عقل گرا است.

با توجه به این که سید مرتضی دارای منصب اجتماعی نیز بوده است، ممکن است در این زمینه نیز موافقان و مخالفانی داشته باشد.