searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان سفیانی

توافق‌ها و اختلافاتی که میان افراد وجود دارد، غالبا بر اساس باورها و اعتقادات آنان شکل می‌گیرد. نظر به این‌که سفیانی شخص منحرف و ستم‌پیشه ای می‌باشد؛ از این رو موافقان و مخالفان وی نیز در همین راستا شناخته می‌شوند؛ موافقان وی را انسان‌های منحرف و باطل تشکیل می‌دهند، به سخن دیگر، موافقان او کسانی هستند که وی را در انجام افکار شیطانی یاری می‌رسانند، امّا انسان‌های حق طلب که در راه راست و با صداقت هستند، جزو مخالفان وی محسوب می‌شوند، به سخن دیگر، مخالفاان او کسانی هستند که وی را از انجام افکار شیطانی برحذر می‌دارند.

برخی از روایات به این مطلب اشاره دارند.

انسان‌هایی که در مسیر باطل قرار گرفتند و جزو مخالفان وی محسوب می‌شوند؛ مانند روایتی که در بحارالانوار از امیرمؤمنان (علیه السلام) ضمن روایتی طولانی نقل شده است: و آن را نشانه‌ها و علامت‌هایی است و خروج سفیانی با درفش سرخ همراه است و فرمانده آن مردی از قبیله بنی کلب است[1] این پرچم سرخ رمز برتری‌جوئی و سیاست خون‌آشامی وی می‌باشد.

 امّا انسان‌هایی که در صراط حق قرار دارند و به دنبال وعده الهی منتظر ظهور منجی می‌باشند جزو مخالفان وی محسوب می‌شوند.

پیش از امام زمان (علیه السلام)، کسانی که در رأس همه مانع جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های سفیانی هستند و مانند سدّی محکم در مقابل وی قرار می‌گیرند، یمانی و سید خراسانی هستند.[2]

 

[1] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۳.

[2] . برگرفته از ویکی شیعه.