searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان حضرت عیسی (علیه السّلام)

از مطالعه زندگی پیامبران (علیهم السلام) به دست می آید که به دلیل کمالات ایشان و این‌که انسان‌های کاملی بوده‌اند، دوستان و موافقان متعددی در میان اقشار مختلف مردم داشته‌اند. این یک امر طبیعی است که هر شخصی در هر جایگاهی، دارای دوستان و موافقان خاص خود باشد. این قاعده نیز شامل حضرت عیسی (علیه السلام) شده، موافقان و دوستدارانی در میان آحاد جامعه داشته است.

اما مهمترین موافقان او، حواریون (یاران خاص) ایشان بوده‌اند، که تعداد آنها 12 نفر و قرآن کریم آنها را افرادی مؤمن و نمونه از حیث اجابت دعوت خدا و پیامبرش معرفی نموده است.[1]

در مقابل باید دانست که در طول تاریخ همیشه کسانی که سخن حق گفته و عمل به حق نموده‌اند، دارای دشمنان فراوانی بوده‌اند. می‌توان گفت: اصلی‌ترین مخالفان و دشمنان حضرت عیسی (علیه السلام)، بزرگان آیین یهود بودند. آنها وقتی دیدند عیسی (علیه السلام) با غوطه ور شدن آنها در عیاشی‌ها و خوشگذرانی‌ها مخالفت می ورزد و فساد و تباهی آنها را آشكار می سازد؛ از این رو بر مخالفت با آن حضرت و تكذیب وی، همدست شدند. آنها برای این‌كه او را در تنگنا قرار دهند از وی درخواست كردند، تا دلیلی بر تأیید رسالت خویش بیاورد، خداوند نیز او را با معجزاتی آشكار، مورد حمایت خویش قرار داد،[2] ولی با وجود همه معجزات حضرت عیسی (علیه السلام)، باز هم آنها کمر به کشتن او بستند. البته حکومت وقت هم از مخالفان و دشمنان آن حضرت بوده است.

 

[1]. بلخى، مقاتل بن سليمان، تفسير مقاتل بن سليمان، تحقیق: شحاته، عبداللّه محمود، ج 1، ص 517؛ طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن،  مقدمه: بلاغی، محمد جواد ، ج 2، ص 757؛ فخر رازى، محمد بن عمر، مفاتيح الغيب، 29، ص 532.

[2]. اقتباس از آیات: نساء، 160؛ آل عمران، ۴۹ و ۵۰.