searchicon

کپی شد

موافقان و مخالفان آسیه همسر فرعون

همه انسانها در هر جایگاهی که در جامعه زندگی می کنند، به طور طبیعی دارای دوستان و موافقان و همچنین مخالفان متعددی در میان اقشار مختلف می باشند. در این راستا افرادی که از موقعیت خاص سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و … برخوردار باشند، بیش از سایر افراد دوست و موافق و مخالف و دشمن دارند. به طور طبیعی این قاعده شامل جناب آسیه همسر فرعون هم می شود.

ابتدا به موافقان وی پرداخته می شود. در میان موافقان او، می توان گفت: والاترین فرد حضرت موسی (علیه السلام) است. باید توجه داشت که آن حضرت در طول دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی و بخش مهمی از دوران جوانی از الطاف خاص و محبت های بی شائبه جناب آسیه بهره مند بود. همچنین آسیه بعد از اعلام پیامبری حضرت موسی (علیه السلام) یکی از مهم ترین حامیان و تصدیق کنندگان نبوت آن حضرت بود. لذا حضرت موسی (علیه السلام) از موافقان طراز اول ایشان می باشد. بر همین اساس است که هنگامی که او تحت شکنجه شدید فرعون قرار داشت، حضرت موسی (علیه السلام) از کنار او عبور کرد و او با انگشتانش از آن حضرت استمداد نمود. موسی (علیه السلام) برای او دعا کرد و به برکت دعای آن حضرت دیگر احساس درد نکرد و به خدا متوجه شد و عرض کرد: «خدایا! خانه‎ای در بهشت برای من فراهم ساز …»[1] و خداوند همان دم روح او را به بهشت برد.[2]

البته در صورتی که موحّدانی که در آن زمان بودند، از افکار و عقاید توحیدی او اطلاع می یافتند، به طور قطع و یقین از موافقان وی می شدند. همچنین موحدانی؛ مانند «مؤمن آل فرعون و همسر و فرزندان شهید او»، «بنی اسرائیلیان پاک و موحد» و به طور کلی همه کسانی که در طول تاریخ وی را مورد تحسین قرار داده و می دهند از موافقان او محسوب می شوند.

اما از زمره مخالفان او می توان به بزرگترین مخالف و دشمن او؛ یعنی فرعون اشاره کرد. فرعون پس از آگاهی از افکار و عقاید توحیدی و مخالف بت پرستی وی و بعد از آنکه نتوانست نظر او را از خدا و پیامبرش برگرداند، دست به شکنجه و شهادت او زد و وی را به طرز فجیعی به شهادت رساند.

از زمره دیگر مخالفان وی نیز می توان از قبطیان و فرعونیانی که هم فکر و هم مسلک فرعون بودند، نام برد. افرادی مانند «هامان» که وزیر و معاون فرعون بود.

[1]. تحريم‌،11.

[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، تحقیق / تصحیح: جمعى از محققان، ج 13، ص 164.