searchicon

کپی شد

مهم ترین اعتقادات بهره ها

با توجه به این که بهره ها از فرقه اسماعیلیه بوده و به طور طبیعی از اعتقادات عامه آنان برخوردارند، اما در عین حال به عقایدی اختصاص یافته اند که اساسی ترین آنها عبارت است از:

‌1. تنها یک خدا وجود دارد.

‌2. قرآن، كتاب دینی شیعیان بهره است و كلیه این فرقه‌ها باید در فراگیری مفاهیم آن بكوشند؛ هر چند تنها داعیان و معدودی از بزرگان مذهبی، به باطن قرآن وقوف دارند.

  1. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) وصی و شریک‌ او است و همواره جانشین پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) به شمار می‌رود.

‌4. امامان، مكمل پیامبران هستند؛ با این تفاوت كه پیامبران، مبلّغان شرایع ظاهری و امامان، مبلّغان شرایع باطنی اسلام‌ اند.

‌4. نسل شیعیان فعلی از حضرت علی (علیه السلام) نشأت می‌گیرد كه بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) دارای بالاترین درجه تقدیس و احترام‌ است‌.

‌5. پس از حضرت علی (علیه السلام) كه مقامی بالاتر از امام دارد و «اساس» خوانده می‌شود، سایر امامان بهره داوودی عبارت اند از: امام حسن، امام حسین‌‌، امام زین‌العابدین‌‌، امام محمدباقر‌، امام جعفرصادق‌‌ (علیهم السلام)، اسماعیل‌، محمد بن اسماعیل‌، عبدالله‌، احمد، حسین (مستور)، مهدی عبیدالله‌، القائم بامرالله‌، المنصور بالله‌، المعزالدین الله‌، العزیز بالله‌، الحاكم بامرالله‌، الظاهر الاعزاز دین‌الله‌، المستنصر بالله‌، المستعلی بالله‌، الا‌مر باحكام‌الله‌‌ ‌و ابوالقاسم الطیب‌.

‌بهره‌ها سلسله خلفای فاطمی را تا الآمر باحكام‌الله‌‌ ‌به عنوان امام قبول دارند، ولی چهار خلیفه بعد از او، الحافظ لدین‌الله، الضافر بامرالله، الفائز بالله و العاضدلدین‌الله‌‌ ‌را امام نمی‌دانند. بنا به عقیده بهره‌ها، امام بیست‌و‌یكم آنها «طیب»‌، از نظر غایب‌ شده است.

‌6. مقام اسماعیل‌‌ ‌از سایر امامان بالاتر است؛ چون هر امام هفتمی مقام والاتری نسبت به شش امام قبلی دارد.

‌7. از تمام انبیا گناه صادر شده است؛ چون آنان مراتبی كه مستحق آن نبوده‌اند از خداوند متعال درخواست كرده‌اند، ولی‌ حضرت علی (علیه السلام)  و امامان نسل او هیچ‌گاه گناه نكرده‌اند؛ چون هیچ وقت از خداوند آن چه را كه لایق آن نبوده‌اند، نخواسته‌اند.

‌8. ابلیس مرده است، ولی هر كس با امام زمان خود مخالفت كند، ابلیس است.

‌9. اگر امامی مرتكب فواحش یا محرمات شود، باز در مقام امامت باقی خواهد ماند.

‌10. آغاز ظهور ائمه از شهر مدینه بوده است و طی سال‌های 1000 تا 1200 میلادی، این مكتب در قاهره (مبدأ مذهب و فرهنگ فاطمیه) ادامه یافته است.

‌11. به تمامی امامان از 21 به بعد، دستور داده شده است به طور مخفی و دور از اجتماع زندگی كنند.

‌12. از امام بیست‌و‌یكم به بعد، نمایندگان ائمه كه «داعی مطلق» نامیده می‌شوند، به عنوان راهبر و راهنما از طرف ائمه برای‌ امت اسلام منصوب شده‌اند.[1]

  1. بهره به حج، نماز، روزه،  جهاد و سایر فروع دین کاملا معتقدند و برای زیارت روضه مطهر رسول الله (صلی الله علیه و آله) و مرقد امامان معصوم تا امام ششم (علیهم السلام)، به مدینه و عراق می‌روند. قبور امامان و داعیان اسماعیلی را نیز زیارت می کنند. رسوم ازدواج، ولادت، وفات و اعیاد مذهبی ایشان مخلوطی از سنن هندویی و رسوم شیعیان اثنا عشری است.[2]

[1]. ر.ک: عرب‌احمدی، امیر بهرام، آشنایی با شیعیان بهره داوودی، مجله اخبار شیعیان، شماره 42؛‌برگرفته از سایت اسلام کوئست.

[2]. جمعی از نویسندگان، دائرة المعارف تشیع، ج 3، ص 526، برگرفته از سایت حوزه نت.