searchicon

کپی شد

مقام جعفر طیّار نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

جعفر بن ابى طالب، از پيش‏گامان اسلام و از مسلمانان نخستين بود که پيامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله) علاقه‏اى شديد به او داشت. ستايش‏هاى متعدد پيامبر اسلام از وى، جایگاه والاى او را نشان مى‏دهد.

راوی می‌گوید: شنيدم پيامبر(صلّی الله علیه و آله) به جعفر مى‏فرمودند: چهره و اندام تو چون چهره و اندام من و خلق و خوى تو شبيه خلق و خوى من است و تو از من و تبار منى.[1]

جایگاه‌ و منزلت‌ جعفر‌ چنان‌ نزد پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) والا بود،‌ با این كه‌ وی در جنگ بدر‌ حضور نداشت، ‌پیامبر اكرم‌ (صلی الله علیه و آله) برای‌ وی‌ سهمی‌ از غنایم‌ جنگ را، در نظر گرفت‌.[2]

يكى از نبردهاى سرنوشت‏ساز و پپروزمند مسلمانان، فتح قلعه‏هاى يهوديان در خيبر بود. آن حادثه در سال ششم هجرى اتفاق افتاد. در همان روزها مسلمانان مهاجر از حبشه برگشتند و به مدينه وارد شدند. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) شاهد دو پيروزى مهم بود؛ يكى، غلبه بر يهوديان پيمان‏شكن و كينه‏توز خيبر، و ديگرى بازگشت مهاجران حبشه از جمله آنان جعفر طیّار به آغوش مسلمانان.

اين بود كه پيامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) به استقبال مهاجران آمد و جعفر را در آغوش گرفت و خوشحال شد و فرمود: به خدا قسم، نمى‏دانم به كدام يک بيشتر خوش‏حال باشم؛ به فتحِ خيبر يا آمدن جعفر؟ آن‏گاه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) او را در يكى از خانه‏هاى اطراف مسجد مدينه منزل داد و كار جعفر را در سرپرستى شايسته مسلمانان در طول مدت هجرت چند ساله، ستايش كرد و از غنايم خيبر به او هم سهمى داد.[3]

بنا بر روایت وقتی جعفر در سال هفتم هجری از حبشه به مدینه آمد، پیامبر بسیار خوشحال شد خطاب به او فرمود: ای جعفر آیا هدیه و چیزی ارزشمند به  تو بدهم. جعفر عرض کرد: لطف بفرمایید. مردم خیال کردند حضرت می‌خواهد هدیه ای مادی از طلا و نقره به وی بدهد، همه گردن‌ها کشیده شد تا هدیه را ببینند. حضرت فرمود: تو را چیزی می‌دهم که اگر هر روز آن را انجام دهی از دنیا و هرچه در آن است بهتر می‌باشد، اگر یک روز در میان انجام دهی خدا گناهانی را که در فاصله آن دو انجام داده‌ای می‌‌آمرزد، اگر هر جمعه یا هر ماه یا هر سال انجام دهی خدا گناهانی را که در آن فاصله انجام داده‌ای می‌آمرزد. سپس نماز معروف به جعفر طیّار را به وی آموخت.
På grund af bivirkninger såsom ændrede immunniveauer og kaloribeskadigelse https://denmarkrx.com/priligy-uden-recept.html kan mange antifungale lægemidler således forårsage allergiske reaktioner hos mennesker.
[4]


[1]. ابن سعد، محمد بن سعد، طبقات كبرى، تحقيق: عطا، محمد عبد القادر، ج 4، ص 26.

[2]. واقدی، محمد بن عمر، المغازى، تحقيق مارسدن جونس، ج‌ 1، ص‌ 153؛ ابن‌عساكر، ابوالقاسم‌ علی‌ بن‌ حسن،‌ تاریخ‌ مدینة دمشق‌، ج‌ 72، ص‌ 127.

[3]. طبقات کبری، ج 4، ص 26.

[4]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 465 و 466.