Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

مفهوم شناسی هرمنوتيک

“هرمنوتيک” در اصل مشتق از نام “هرمس” خداى يونان باستان است. هرمس، الهۀ مرزها و واسطۀ بين خدايان و مردمان، خالق سخن و تفسير كنندۀ خواسته‏هاى خدايان براى مردمان بوده است. به همين مناسبت، هرمنوتيک، در لغت به معناى “وابسته به تفسير” است[1] و در اصطلاح شامل مجموعه بحث‏هايى است كه در بارۀ “تفسير متن” و فهم آن مطرح مى‏شود.[2]

اما “تفسير[3]” و “متن” در اين عبارت به چه معنا است؟ تفسير به معناى شناخت معناى مقصود و كشف و بيان مراد گوينده است و  این با “تأويل” فرق دارد؛ زیرا تأویل كشف ريشه‏هاى معنا و سايه‏هاى معنايى سخن است. “متن” در اين تعبير، شامل هر چيزى است كه در وراى آن مطلبى و مفهومى نهفته باشد. از اين رو، نه تنها نوشته، بلكه سخن و هر اثر هنرى؛ مانند نقاشى، موسيقى، و سينما را در بر مى‏گيرد. گاهى – همچنان كه در مباحث هايدگر مشاهده می شود – معناى “متن” آن قدر توسعه مى‏يابد كه شامل عالم عين نيز مى‏شود و اين جا است كه هرمنوتيک از حوزۀ تفسيرى خود خارج مى‏شود و به قلمرو فلسفه و هستى‏شناسى گسترش مى‏يابد.

بنابراين، هر بحثى كه مربوط به تفسير متن باشد و اصول و ضوابطى را در جهت كشف مراد مؤلف و رسيدن به معناى نهايى متن معرفى كند، يا وجود چنين امورى را انكار نمايد، در حوزۀ مباحث هرمنوتيکى قرار مى‏گيرد. اين معنا، اصطلاحِ عام “هرمنوتيک” و شامل همۀ نحله‏هاى تفسيرى است. در اين نگاه حتى مباحث الفاظ علم اصول در فرهنگ رايج حوزۀ اسلامى، مى‏توانند مباحثى هرمنوتيکى تلقّى شوند، هر چند به عنوان علم مستقل مطرح نگرديده و در ضمن علم اصول كه مباحث فراوان ديگرى نيز دارد، بيان شده‏اند.[4]

البته تعاریف دیگری نیز برای این اصطلاح وجود دارد؛ مثلاً پل ریکور در تعریف هرمنوتیک گفته است: هرمنوتیک نظریۀ عمل فهم است در جریان روابطش با تفسیر متون.[5]

به عقیدۀ شلایر ماخر هرمنوتیک به مثابه روش جهت جلوگیری از خطر بدفهمی یا سوء فهم است.[6]


.[1] به عبارت دیگر؛ این واژه با کلمۀ “هرمس” ( پیامبر خدایان) از جهت ریشه و اصل بی ارتباط نیست. گویا مفسر همانند پیامبر، قصد کشف معنا از سخن و پیام آوردن را دارد. پس هدف از هرمنوتیک ارائۀ روشی است تا به وسیلۀ آن مفسر به اهداف و مقاصد مؤلف نائل گردد.

سبحانی، جعفر ، هرمنوتیک، ص 7، مجلۀ قبسات، ش 17، ص 3؛ ریچارد پالمر، علم هرمنوتیک، ترجمه، حنایی کاشانی، محمد سعید.

[2].  Mircea Eliadei. The Encyclopedia of Religion, Hermeneutics, Van A.Harvey. p. 279 – kurt Mueller – Vollmer, The Hermeneutics Reader. Philological Hermeneutics, Philip August Boeckn, Basil Blackwell, 1986, p. 134.

[3]. “Interpretation”

[4]. هادوی تهرانی، مهدی، مبانی کلامی اجتهاد، ص121، مؤسسۀ فرهنگی خانۀ خرد، چاپ سوم، قم، 1385ش.

[5]. ریکورد،پل، رسالت هرمنوتیک، در حلقۀ انتقادی، ص 9، انتشارات روشنگران، تهران، 1378ش.

[6]. بیات، عبدالرسول، فرهنگ واژه ها، ص580، مؤسسۀ اندیشه وفرهنگ دینی، چاپ دوم، قم، 1381ش.