کپی شد
مسجد و نماز
مهمترین ادب و عملی که در مسجد انجام می شود، نماز است. فضیلت بجا آوردن نمازهای پنجگانه بلکه هر نماز واجبی در مسجد افزون از آن است که به شمارش در آید. اصولا برپا نمودن نماز به صورت جماعت، فضیلتی والا به شمار می رود، ولی نماز جماعت در مسجد، فضیلت آن را دو چندان میکند؛ زیرا در این صورت، پاداش حضور در مسجد با پاداش نماز جماعت با یکدیگر جمع می شود. به همین دلیل، نسبت به برگزارنمودن نمازهای واجب روزانه به صورت جماعت در مسجد، تأکید بیشتری به عمل آمده، تا آنجا که میتوان گفت: در زمینه حضور در مسجد هیچ عملی مانند بجا آوردن نمازهای واجب پنجگانه تأکید نشده است.
مسلمانان به فرمان پیامبر خویش مأمورند تا نسبت به کسی که برای انجام نمازهای روزانه در مسجد حضور مییابد، هر ظن و گمان خیری را داشته باشند. ایشان در حدیثی فرمودهاند: «کسی که نمازهای پنجگانه را به جماعت برگزار می کند، هر گمان نیکی را نسبت به او داشته باشید».[1]
پس آنچه مسلّم است، این است که مهمترین فلسفه وجودی مسجد، برگزاری نماز جماعت در مسجد است، تا جایی که در بعضی از روایات آمده است: «… صفهای نماز واجبی که به جماعت برگزار میشود، همچون صفوف فرشتگان الهی است و یک رکعت نماز آن نزد خداوند، از چهل سال عبادت دوست داشتنیتر است …».[2]
همچنین در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: «اى عثمان (عثمان بن مظعون)! هر کس نماز صبح را به جماعت بخواند و بنشيند و ذکر خدا گويد تا آفتاب برآيد، در فردوس هفتاد درجه دارد که فاصله آنها بهاندازه هفتاد سال دويدن اسب نجيب کمر باريک است و هر کس ظهر را به جماعت بخواند، در جنات عدن پنجاه درجه دارد که فاصله هر کدام به اندازه پنجاه سال دويدن چنين اسبى است و هر کس عصر را به جماعت بخواند، ثواب آزاد کردن هشت تن از اولاد اسماعيل را دارد که هر کدام خانواده داشته باشند و هر کس نماز مغرب را به جماعت بخواند، ثواب حج مبرور و عمره مقبوله دارد و هر کس نماز عشاء را به جماعت بخواند، ثواب احياى شب قدر را دارد».[3]
[1]. ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، محقق و مصحح: غفارى، على اكبر ، ج 1، ص 376.
[2]. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، محقق و مصحح: غفارى، على اكبر، ج 2، ص 355.
[3]. ابن بابويه قمی، محمد بن على، الأمالي، ص 66.