searchicon

کپی شد

مسجد و قرائت قرآن

مسجد خانه خدا در روی زمین است. هیچ خانه‎ای در كره خاكی شریف‎تر و محترم‎تر از مسجد نیست. خانه خدا محلّ عبادت و یاد خدا است و قرائت قرآن برترین عبادت الهی است. جا دارد هر یک از مسلمانان مقداری از وقت خود را در مساجد به تلاوت قرآن اختصاص دهند. برای پی­بردن به ارزش تلاوت قرآن در مساجد به گزارش قطعه‎ای از تاریخ و سخنی از آورنده قرآن اشاره می شود.

شخصی در مسجد شعر می‎سرود. پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) خطاب به آن شخص فرمود: «مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‎اند».[1]

این گفتار نشان‎دهنده اهمیت تلاوت قرآن در مساجد است. از كتاب­هایی كه در مورد سیره‎ پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و اصحاب او نگاشته شده است، استفاده می‎شود كه مسلمانان علاوه بر تلاوت قرآن در خانه‎ها، در مساجد نیز قرآن تلاوت می‎كردند و بیشتر اوقات، این تلاوت­ها به صورت جمعی بوده است.

در ارتباط بین قرآن و مسجد، گفتنی است که رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) می فرماید: «كسی كه دوستدار قرآن است، مساجد را نیز دوست دارد».[2]

قرآن كلام خدا و مسجد خانه خدا است، هر دو نور خدا هستند؛ بنابراین دوستدار قرآن، دوستدار مسجد است و دوستدار مسجد دوستدار قرآن. بین قرآن و مسجد پیوندی غیبی است، باید سعی شود این پیوند در دنیا پایدار و همیشگی باشد.


[1]. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، محقق و مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج 3، ص 369.

[2]. نورى، حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،، محقق و مصحح و ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، ج 3، ص 355.