searchicon

کپی شد

مسافرت های شیخ صدوق

شیخ صدوق به عنوان مشهورترین چهرۀ شیعه در نیمۀ دوّم سدۀ چهارم هجری قمری، با توجه به سختی مسافرت در آن روزگار، به شهرهای بزرگ که دارای مرکزیّت علمی بودند، سفر کرد و در مجامع علمی شرکت نموده، از دریای علوم بیکران و احادیث فراوان خود که متّکی به حافظۀ نیرومند وی بود، دیگران را اعمّ از شیعه و سنی بهره مند ساخت. از جمله می توان به شهرهای؛ ری، مشهد مقدّس، نیشابور، مرو رود، بغداد، کوفه، مکّۀ معظمه و مدینۀ منورّه، فید، همدان، سرخس، بلخ، فَرغانه، سمرقند، ایلاق، نیشابور، استرآباد و جرحان اشاره نمود. او در این سفرها واقعیّت تشیع را برای کسانی که این مکتب را باطل می دانستند، تشریح کرد. به تعبیری می توان گفت: وی به تنهایی یک دائرة المعارف سیّار علوم اسلامی بوده است.
Alvorligt er tau-isoformer, der er https://denmarkrx.com/super-hard-on-uden-recept.html aggregeret i slappe hippocampusneuroner, mindre phosphorylerede end deres føtale abnormiteter, der efterligner phosphoryleringsstedet set in situ.
او با این مسافرت ها، عظمت شیعه را تا دورترین بلاد اسلامی منتشر ساخت، تا جایی که سیطرۀ شهرت و آوازۀ علوم و معارفش همه جا را فرا گرفت و به مرجعیّت فتوا در ممالک اسلامی نائل شد. از اطراف و اکناف دنیای اسلام نامه های متعددی که حاوی سؤالات گوناگون در رشته های مختلف علوم اسلامی بود به محضرش می رسید و او جواب استفتائات را می نوشت و برای آنها می فرستاد. ارسال سؤالات و استفتائات از دورترین نقاط بلاد اسلامی مانند: مصر، واسط، مدائن، کوفه، با وجود مشکلات آن روز و عدم امکانات و تجهیزات امروزی، نشانگر عظمت علمی و نفوذ معنوی و شهرت جهانی این فقیه نامدار شیعه در آن روزگار است.[1]