کپی شد
مراتب نفس انسانی
هویت حقیقی انسان، دارای ابعاد و لایه های سه گانه (حیوانی، انسانی، الاهی) است. از آیات قرآن مجيد نیز به خوبى استفاده مىشود كه روح و نفس انسانى داراى سه مرحله است:[1]
1. نفس اماره یا لایه حیوانی انسان.
لایه حیوانی انسان در شهوت، غضب و امیال نفسانی خلاصه می شود.[2] این میل قلبی و حالت نفسانی را قرآن به نفس اماره، تعبیر می نماید و تأکید می کند که: «به درستی که نفس، (انسان را) به کارهای زشت و ناروا فرمان می دهد».[3]
به همین دلیل به آن اماره (امر کننده به بدی ها) گفتهاند. در اين مرحله هنوز عقل و ايمان آن قدرت را نيافته كه نفس سركش را مهار زده و آن را رام كنند، بلكه در بسيارى از موارد در برابر او تسليم مىگردند و نفس سركش آنها را شكست مىدهد.
در گفتار همسر عزيز مصر[4] به اين مرحله اشاره شده است آن گاه که گفت: “و ما أبرئ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ[5]” من هرگز نفس خود را تبرئه نمىكنم، چرا كه نفس سركش همواره به بديها فرمان مىدهد”
2. نفس لوامه:
” نفس لوامه “مرتبه ای از نفس است كه پس از تعليم و تربيت و مجاهدت، انسان به این مرتبه ارتقاء مىيابد. در اين مرحله ممكن است بر اثر طغيان غرائز گاه گاه مرتكب خلاف هايى بشود، اما فورا پشيمان مىگردد و به ملامت و سرزنش خويش مىپردازد و تصميم بر جبران گناه مىگيرد، و دل و جان را با آب توبه مىشويد.
قرآن مجيد اين مرحله را” نفس لوامه” تعبیر کرده و می فرماید: “و سوگند به نفس لوّامه وجدان بيدار و ملامتگر كه رستاخيز حقّ است!” [6]
3. نفس مطمئنه:
” نفس مطمئنه ” آن مرتبهاى است كه پس از تصفيه و تهذيب و تربيت كامل، انسان به آن مىرسد در این مرتبه غرائز سركش توانايى پيكار با عقل و ايمان در خود نمىبينند چرا كه عقل و ايمان آن قدر نيرومند شدهاند كه غرائز نفسانى در برابر آن توانايى چندانى ندارند.
اين مقام انبياء و اوليا و پيروان راستين آنها است، آنهايى كه در مكتب مردان خدا درس ايمان و تقوا آموختند و سال ها به تهذيب نفس پرداخته و جهاد اكبر را به مرحله نهايى رساندهاند.
قرآن از این مرحله به نفس مطمئنه تعبیر کرده می فرماید:”ای نفس مطمئن و آرام یافته به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که تو از او خشنودی و او هم از تو خشنود”.[7]
[1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج 25، ص 281.
[2]. جوادی آملی، عبدالله، حق و تکلیف در اسلام، ص 89.
[3]. یوسف، 53.
[4]. گروهی از مفسرین مراد از این جمله را حضرت یوسف دانسته اند، اما این نظر مورد پذیرش اکثر مفسران قرار نگرفته است. تفسیر نمونه، ج 9، ص433و 434.
[5]. يوسف ، 53
[6]. قیامت،2 “وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ”
[7]. فجر، 27-28. “يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي”.