کپی شد
مختصات الحاد معاصر
الحاد معاصر ویژگیهایی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود.
- چندگونه انکاری
برخلاف الحاد قدیم که نقطه هدف آن، انکار خالق بود؛ یعنی خدا را به عنوان آفریننده طبیعت انکار میکرد، الحاد معاصر، نقطههای متنوعی را همچون خدا، دین و شریعت هدف قرار دادهاست و به انکار آنها میپردازد.
در یک تقسیم بندی کلی میتوان گفت: ملحدان معاصر چهار طیف را تشکیل میدهند که عبارتند از: معنویت ناباوران، معنویت باوران ناخداباور، خداباوران دینناباور و دینباوران شریعتناباور. براین اساس الحاد جدید، عرض عریضی را برای حضور و تحرک جستوجو میکند.
- ناموجهنمایی عملکرد اجتماعی دین
الحاد معاصر صرفاً بر استدلالهای فلسفی تکیه نمیکند، بلکه فراتر و عمدهتر به عملکرد دینگرایان توجه نشان میدهد و رابطه دین و جامعه را محل توجه و نقد خود قرار میدهد.
امروزه استدلالهای ملحدان بیش از آنکه فلسفی باشد، معطوف است به عملکرد و کارکرد بعضی از دینگرایان، حال با این استدلالها گاه خداوند، گاه دین و گاه شریعت را نفی میکنند.
- موجهنمایی نفی دین در جامعه
اگر الحاد در دیروز انعکاسهایی را در زندگی فرد ملحد بر جای میگذاشت، امروزه طیفهای بسیاری از ملحدان به دنبال ایفای نقشهای اجتماعی و تأثیرگذاری بر جوامع هستند.
به تعبیر دیگر وقتی الحاد جديد به دنبال نقد و نفی کارکردهای اجتماعی دین است، به همین موازات میکوشد تا برای خود کارکردهای اجتماعی گسترده ایجاد کند با این توهم و تصور که میتواند انسان را آزادی اجتماعی ببخشد.
الحاد جدید به دلیل اینکه با هدف حضور اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی به میدان میآید، خطرناکتر از الحاد قدیم است.
- تقابلگرایی بین خدا و انسان
الحاد قدیم تقابل را بین طبیعت و خدا قرار میداد، اما الحاد معاصر این تقابل را بین انسان و خدا قرار دادهاست.
مقصود از انسانگرایی، انسانگرایی دینی نیست، بلکه منظور انسانگرایی غیر دینی است که به نفی دین و اصالت دین میپردازد.
این تقابل که تلاش میشود بین خدا و انسان ایجاد شود (با آنکه ذات انسان الهی است) اگر به صورت دقیق و درست فهم نشود و نیز اگر به صورت منطقی با آن برخورد انجام نگیرد، از تقابل خدا و طبیعت بسیار خطرناکتر است.
این بدان جهت است که وقتی از انسانگرایی سخن به میان میآورند، میخواهند انسان را با همه نیازهای جدید، معاصر و پیچیده خود جایگاهی مرجعی و محوری به او بدهند و به جای خدا اصالت را به او بدهند.
به همین جهت، ضرورت حضور در کارزار بین دین و الحاد را باید جدیتر گرفت.[1]
[1]. خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در کنفرانس علمی الحاد معاصر در جامعة اهل البیت (ع) در قم.