searchicon

کپی شد

محمد بن مسلم ثقفی کوفی

او ملقب به «قصیر» و از راویان امام باقر و امام صادق (علیهما السّلام) بوده و روزگار امام کاظم (علیه السلام) را نیز دیده است.

محمد بن مسلم از آن یگانه انسان هائی بوده است که در این جهان خاکی کمتر وجود دارند. او نمونه‏ای عالی در صلاح، شایستگی و پیروی از امامان و اطاعت از فرمان های ایشان بوده است و از نظر رفتار، دنباله‌روی رهبرانش و در میان مردم شناخته شده به امانت و درستی.

فضل و صلاح او مورد پذیرش مخالفان هم بوده است، جز این‌که آنان محمد بن مسلم را رافضی می‏خوانده‏اند؛ همان عنوانی که او و همکیشانش آن را بهترین نام و عالی‏ترین افتخار برای خود می‏دانستند.

محمد بن مسلم فقیه عصر خویش شمرده شده است؛ عصری که از نظر رونق فقه و کثرت فقها بهترین اعصار به شمار می‏رود. حتی عبدالرحمان بن حجاج و حماد بن عثمان که خود دارای منزلت والائی در فقاهت بوده‏اند، گفته‏اند که در میان شیعه، فقیه‏تر از محمد بن مسلم وجود ندارد؛ در حالی‌که در میان فقهای عصر کسانی بوده‏اند که به گفته امام ششم نگهبانان شریعت محمدی بوده‏اند.

آری، محمد بن مسلم فقیهی یگانه بوده است و چرا نباشد؟ که او به تنهائی از امام باقر (علیه السلام) سی هزار و از امام صادق (علیه السلام) شانزده هزار حدیث شنیده است و یک نظر گذرا بر کتب حدیث، فراوانی احادیث او را اثبات می‏کند و به هر حال سخنان تعریف‏آمیز ائمه درباره او زیاد است، همچنین او از اصحاب ششگانه امام باقر (علیه السلام) بوده که به اصحاب اجماع معروفند.

محمد به سال 150 قمری. به سن هفتاد سالگی درگذشته و دو سال از امامت امام ابوالحسن الکاظم (علیه السلام) را درک کرده است. رضوان خدا بر او باد.[1]

 


[1]. کشی، محمد بن عمر، رجال الکشی، ص 161 به بعد (ذیل محمد بن مسلم).