کپی شد
قیامت و یوم الحسرة
در قرآن کریم از قیامت و منزل اصلی انسان با نامهای مختلفی یاد شده، که یکی از آنها «یوم الحسرة» است.
معنای حسرت:
معنای اصلی حسرت آشکار شدن و انکشاف است.[1] گفته شده چون در قیامت حقایق و اسرار روشن میشود (روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود[2])آن را روز حسرت خواندهاند.[3]
حسرت به معانی دیگری نیز استعمال شده است:
1. به معنای “پشیمان شدن” (به خاطر چیزی که از دست رفته و قابل جبران نباشد)، و چون در اثر آشکار گشتن حقایق، انسان به شدت نادم و پشیمان میگردد، آن را روز حسرت خواندهاند. این استعمال در حقیقت استعمال در لازمۀ معنا و مجاز است.
2. به معنای “از حرکت باز ماندن”؛ طبق این بیان چون آدمی در قیامت از حرکت میماند و دیگر نمی تواند عملی انجام دهد و کارش یکسره میشود و به تعبیر قرآن «در آن روز همه چیز پایان مییابد»[4] و نمیتواند جبران گذشته را بکند، رستاخیز را روز حسرت خواندهاند.
3. به معنای “تحیّر”؛ قیامت را روز حسرت نام نهادهاند چون در آن روز بشر به خاطر صحنههای تازه و عجیبی که میبیند حیران و سرگردان است.
تعبیر «دار الحسرة» در متون اصیل دینی اعم از آیات قران و روایات نیامده است، ولی عبارت «یوم الحسرة» هم در قرآن و هم در روایات ذکر شده است.
در قرآن میخوانیم: «و ای رسول ما امت را از روز غم و حسرت بترسان که آن روز دیگر همه چیز پایان مییابد و مردم سخت از آن روز غافلند و به آن ایمان نمی آورند».[5]
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرماید: از سیاق آیه فهمیده می شود که علت حسرت خوردن آنها این است که کار پایان میپذیرد و از نتیجه اعمال خویش در دنیا مطلع میشوند و متوجه میشوند که ضرر کردهاند و آنچه را که میتوانستند به دست آورند از دست دادهاند و در ادامه آیه میفرماید: سبب این ضرر و زیان غفلتشان در دنیا بوده است.[6]
روز حسرت، روزی است که مردم به دلیل کوتاهی که در اطاعت خدا کردهاند حسرت میخورند.[7] حضرت امیر المؤمنین (ع) میفرماید: «ای وای بر انسان غافل و بیخبری که عمرش دلیلی بر ضد او است و روزگارش او را به بدبختی و شقاوت میکشاند».[8]
روایت زیبایی در تفسیر آیه یاد شده، هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت با کمی اختلاف، نقل شده است که معصوم (ع) با تمثیل زیبایی تفسیر آیه را بیان میکند. از امام صادق (ع) تفسیر این آیه را پرسیدند. امام فرمود: «پس از آن که بهشتیان در بهشت و اهل جهنم در جهنم قرار گرفتند، ندا دهندهای از سوی خداوند ندا میکند: ای اهل بهشت و ای اهل جهنم! آیا میدانید مرگ به چه شکلی است. پاسخ میدهند نه. مثل مرگ مثل قوچ خاکستری رنگی است که در بین بهشت و جهنم میایستد. سپس همه را فرا میخوانند نزدیک بیایید و به مرگ نگاه کنید. پس نزدیک میآیند. سپس به فرمان خداوند حیوان را ذبح میکنند و میگویند: ای اهل بهشت برای همیشه در بهشت خواهید ماند و مرگی نیست و ای اهل جهنم برای همیشه جهنمی هستید و مرگی وجود ندارد» سپس امام (ع) افزود: این معنای بیان خداوند است که فرمود: «آنان را از روز حسرت بترسان ، در آن هنگام که همه چیز پایان مییابد و آنها در غفلت هستند و ایمان نمی آورند»؛ یعنی کار بهشتیان با جاودانه شدن در بهشت و کار اهل جهنم با جاودانه ماندن در جهنم یکسره میشود.»[9] در برخی از منابع در ادامه حدیث آمده است: «اهل بهشت چنان فرحناک شوند که اگر کسی در آن جا مردنی بود از شادی میمرد و اهل دوزخ چنان فریاد میکشند که اگر کسی مردنی بود از ناراحتی جان میسپرد.»[10]
بله، در آن دنیا هم گناهکاران حسرت خواهند خورد که چرا کار نیک انجام ندادند و هم نیکوکاران حسرت خواهند خورد که ای کاش! بیشتر کارهای نیک و شایسته انجام میدادند.اهل بهشت بر لحظهای که در آن به یاد خدا نبودهاند تأسف خواهند خورد و خود را سرزنش خواهند کرد.[11]
رسول خدا (ص) میفرماید: دو کس در روز رستاخیز بیش از همه حسرت خواهند خورد؛ یکی فردی که میتوانست در دنیا در پی کسب دانش باشد، ولی در پی آن نرفت و دومی فردی که به دیگری دانش آموخت و یاد گیرنده از آن دانش بهرهمند شد، ولی معلم بیبهره ماند و از دانش خویش سودی نبرد.»[12]
باری، سستی در دنیا حسرت آخرت را به دنبال دارد.[13]
[1] العین ، ج 3، ص 134؛ لسان العرب، ج 4، ص 189.
[2] الطارق،9.
[3] روض الجنان و روح الجنان، ج 13، ص 83.
[4] مریم،39.
[5] مریم ، 39 وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون.
[6] المیزان، ج 14، ص 51.
[7] التبیان، ج 7، ص 127.
[8] – نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 63، ص 153.
[9] – بحارالانوار، ج 8، ص 346و شبیه همین روایت در صحیح بخاری ج 5، ص 236و همچنین در بسیاری از منابع دیگر شیعه و سنی.
[10] – بحار الانوار ج 8، ص 345.
[11] – کنز العمال، ج 1، ح 1806.
[12] – نهج الفصاحة، ج 1، ص 245.
[13] – غررالحکم، ح 10626.