کپی شد
قم در کلام بزرگان
دانشمندان و بزرگان دینی پیرامون قم دیدگاههایی ارائه کردند که به برخی از آنها اشاره میشود.
- امام خمینى (ره)
قم مرکز تشیع از زمان امام صادق (علیه السلام) بوده است و از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به جاهاى دیگر منتشر شده است. و بحمد الله شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکارى هم از قم منتشر شد. قم مرکز همه برکات است.[1]
«قم حرم اهل بیت (علیهم السلام) است. قم مرکز علم است، قم مرکز تقواست، قم مرکز شهادت و شهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و مى شود و از قم شهامت به همه جا صادر مى شود. قم شهرى است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته، قم از زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) مورد توجّه اسلام بوده است و از قم تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضایل به همه جا صادر مى شود و صادر خواهد شد».[2]
- آیت الله خامنهای (دامت برکاته)
«شهر قم سه خصوصیت انحصارى دارد که هیچ شهر دیگرى از این جهات به پایه قم نمى رسد. این سه خصوصیت مخصوص قم است، یکى از این سه خصوصیت این است که این شهر سابقه بسیار زیادى دارد و پیروى از اهل بیت(علیهم السلام) و اتّصال به اهل بیت(علیهم السلام)، یعنى در طول هزار و دویست سال یا بیشتر، شهر قم در طول این مدّت همواره یک شهر وابسته به اهل بیت (علیهم السلام) شناخته شده است».
خصوصیت دوّمى که آن هم مخصوص قم است این است که این جا پذیرایی کننده بزرگ ترین حوزه علمیه طول تاریخ شیعه است. ما از اوّل تشکیل حوزه هاى علمیه تشیع تا امروز به بزرگى این حوزه مبارکه که به دست مرحوم آیت الله حائرى (رضوان الله تعالى علیه) در این شهر بنیاد شد، یا بازسازى شد. و در زمان مرحوم آیت الله العظمى بروجردى عظمت و اعتلا پیدا کرد و سپس به برکات امام بزرگوار و انقلاب عظیم به اوج اعتلا رسید. به این بزرگى، در طول تاریخ در هیچ جاى دنیا حوزه اى نداشته ایم. شما پذیرایى کننده از این حوزه علمیه هستید. این هم خصوصیت انحصارى دوّم.
سوّمین خصوصیت آن اقدام بزرگى است که مردم قم نسبت به انقلاب انجام دادند. شما شروع کننده بودید. دو مرتبه یکى در سال 1341 که در همین شبستان هاى مسجد اعظم یک مدرّس و یک مردى گمنام از نظر توده هاى مردم و کنار کشیده از مناصب روحانى، تا حرف حق خود را زد. اوّلین کسانى که با او بیعت کردند مردم قم بودند. جوان هاى قم، بازارهاى قم، روشنفکران قم، دانش آموزان قم، آمدند به حوزه علمیه پیوستند. در همان سال 1341 رنج هایى را هم تحمّل کردند؛ یعنى وقتى در سال 1341 شمسی مزدوران رژیم شاه همه این صحن مطهّر و مدرسه فیضیه و این میدان را و این خیابان ارم را قرق کردند، با حضور ارعاب آمیز خودشان، عمّامه بر سر اگر مى دیدند او را مىکوبیدند، به قصد کشتن مى زدند و اگر از مردم کسى از آنها حمایت مى کرد او را هم هدف قرار مى دادند، آن روز مردم قم دست برادرى و جوانمردى را از آستین در آوردند و به حوزه قم و به امام راحل و عظیم و به انقلاب کمک کردند. این یک بار، یک بار هم در سال 1356 که حرکت عمومى مبارزه جویانه ملّت ایران علیه رژیم مزدور و فاسد پهلوى را شما قمى ها شروع کردید. اوّلین شهیدها توى همین خیابان چهارمردان و میدان آستانه و خیابان ارم و صفائیه به زمین افتادند».[3]
- مرحوم محدّث قمى(ره)
«و امّا از میان فرزندان موسى بن جعفر (علیهما السلام) افضل آن ها حضرت معصومه (سلام الله علیها) است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنى چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها) مى باشد».[4]
- آیت الله جوادى آملى (دامت برکاته)
هنگامى که کریمه اهل بیت (علیهم السلام) به قم تشریف آوردند با حضور خود در شهر قم این شهر را مهد برکت کردند و اکنون بعد از دوازده قرن از رحلت ایشان هنوز شاهد این برکات هستیم و این براى کسانى که در قم زندگى مى کنند[5] کاملاً محسوس است.[6]
[1] . امام خمينى، صحيفۀ نور، ج 3، ص 455، چاپ دوّم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران 1371 ش.
[2] . همان، ج 7، ص 491.
[3] . سخنرانى در شهر قم، آذرماه سال 1374.
[4] . شيخ عبّاس قمى، کليات منتهي الآمال، ج 2، ص 273، انتشارات علميه اسلاميه، تهران.
[5] . سخنرانى و ديدار با بانوان شاغل در ادارات استان قم، ارديبهشت ماه سال 1383.
[6] . بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر حضرت معصومه( سلام الله علیها)