searchicon

کپی شد

قدمت وجود انسان

در باره عمر نوع انسان از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، مطلب صریحی در قرآن وجود ندارد.

علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می گوید: در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست، اما دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح “ژئولوژى” معتقدند كه عمر نوع بشر بيش از مليون ها سال است، و بر اين گفتار خود ادله اى از فسيل هايى كه آثارى از انسان ها در آنها است، نيز ادله اى از اسكلت سنگ شده خود انسان هاى قديمى آورده اند، كه عمر هر يک از آنها به طورى كه روى معيارهاى علمى خود تخمين زده اند بيش از پانصد هزار سال است.

اين اعتقاد آنان است، اما ادله اى كه آورده اند قانع كننده نيست، تا بتواند اثبات كند كه اين فسيل ها، بدن سنگ شده اجداد همين انسان هاى امروزی است. نیز دليلى وجود ندارد تا بتواند اين احتمال را رد كند كه اين اسكلت هاى سنگ شده مربوط است به يكى از ادوارى كه انسان هايى در زمين زندگى مى كردند؛ چون ممكن است چنين بوده باشد، و دوره ما انسان ها، متصل به دوره فسيل هاى نامبرده نباشد، بلكه انسان هايى قبل از خلقت آدم ابوالبشر در زمين زندگى كرده و سپس منقرض شده باشند، و اين پيدايش انسان ها و انقراضشان تكرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسيده باشد.[1] آن گاه این دیدگاه تقویت می شود که بدانیم زمان خلقت حضرت آدم (ع) مربوط  به پیدایش نسل جدید از بشر است، و چه بسا قبل از حضرت آدم و نسل فعلی او، آدم های دیگر و عالم های دیگر و نسل های دیگری از بشر روی کره خاکی زندگی کرده و منقرض شده اند و یافته های باستان شناسان و کشف فسیل های مربوط به انسان هایی متعلق به میلیون ها سال قبل و با عمر پانزده هزار سال، مربوط به نسل های قبل از نسل اخیر است. البته این توجیه با قرآن مجید[2] و روایات سازگاری دارد.



[1] . طباطبائی، محمد حسین، الميزان فی تفسیر القرآن، موسوی همدانی، ج ‏4، ص 222.

[2] . قرآن كريم به طور صريح متعرض كيفيت پيدايش انسان در زمين نشده، كه آيا ظهور اين نوع موجود (انسان) در زمين منحصر در همين دورۀ فعلى است كه ما در آن قرار داريم، و يا دوره هاى متعددى داشته، و دوره ما انسان هاى فعلى آخرين ادوار آن است؟ هر چند كه ممكن است از بعضى آيات كريمه قرآن استشمام كرد كه قبل از خلقت آدم ابو البشر (ع) و نسل او انسان هايى ديگر در زمين زندگى مى كرده اند، مانند آيه شريفه: ” وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ‏ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ”  كه از آن بر مى آيد قبل از خلقت آدم دورۀ ديگرى بر انسانيت گذشته است. بله در بعضى از روايات وارده از اهل بيت (ع) مطالبى آمده كه سابقه ادوار بسيارى از بشريت را قبل از دوره حاضر اثبات مى كند، الميزان فی تفسیر القرآن، ج ‏4، ص223.