Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

قتل (اعدام)

قتل (اعدام)

در روایات، اجرای حدود و قوانین الهی در جهت پاکیزگی محیط اجتماع، از باران‏های مداوم و پاکسازی محیط طبیعی از آفات و آلودگی‏ها سودمندتر شمرده شده است. چنانکه رسول‏خدا (ع)در این باره می‏فرماید: «اِقَامَةُ حَدٍّ خَیْرٌ مِنْ مَطَرِ اَرْبَعیِنَ صَبَاحاً» (بركات)، اجراى يك حدّ (الهى)  از چهل روز باران بهتر است.[1]

با توجه به این که زنا اقسام مختلفی دارد حدود در مورد زنا هم متفاوت است، یکی از حدود زنا قتل (بریدن گردن)در مورد مردى است كه زنى را اكراه بر زنا كند.[2]

یکی دیگر از حدود زنا كشتن با شمشير است و آن بر افراد زیر لازم است:

1. مردى كه با زنان محرم نسبى خود زنا كند، مانند مادر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر،

2. بعضى از علماء محرم هاى سببى را نيز باين الحاق كرده‏اند، مانند زن پدر و مادر زن، و حد ايشان اين است كه گردن بزنند ايشان را، و بعضى علماء گفته‏اند كه اگر آن مرد محصن بوده و زن داشته و با محرم خود زنا كرده است او را صد تازيانه مى‏زنند، و بعد از آن سنگسار مى‏كنند، و اگر زن نداشته او را اول صد تازيانه مى‏زنند، و بعد از آن گردن مى‏زنند، و قول اول مشهورتر است، و زن نيز اگر راضى بوده و جبرى بر او نشده حكم مرد دارد.

3-  كافرى كه با زن مسلمانى زنا كند او را نيز گردن مى‏زنند.[3]


[1]. کلینی، کافی، ج7، ص 174، چاپ دار الکتب الاسلامیة، تهران، سال 1365 هـ ش.

[2]. بعضى از فقها در اين قسم تفصيل را قائل شده‏اند.

[3]. مجلسى، محمد باقر، محقق / مصحح، فاضل، على، حدود و قصاص و ديات، ص 15-17، مؤسسة نشر الآثار الإسلامية، چاپ اول، قم.