searchicon

کپی شد

فیض بن مختار کوفی

فیض بن مختار کوفی مردی ثقه و از راویان احادیث امام باقر و امام صادق (علیه السلام) بود که از محضر سه امام، کسب فیض نموده است؛ امام باقر، امام صادق و امام موسی بن جعفر (علیهم السلام). در بزرگی مقام او همین بس که امام صادق (علیه السلام) امام پس از خود را نخستین بار به او معرفی فرمود. او به محضر امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شد و اصرار زیاد کرد که حضرت امام بعد از خود را معرفی کند.

امام (علیه السلام) پرده‌ای را که در کنار اتاق آویخته بود بالا زد و پشت آن پرده رفت و او را نیز طلبید، فیض چون به آن مکان وارد شد دید آن‌جا محل نماز حضرت است. امام در آن‌جا نماز خواند، آن‌گاه از قبله منحرف شده رو به روی فیض نشست که در این بین امام موسی (علیه السلام) تازیانه به دست داخل شد، در آن موقع آن بزرگوار پنج سال سن داشتند. حضرت صادق (علیه السلام) او را بر زانوی خود نشانید و فرمود: پدرم و مادرم فدایت باد این تازیانه چیست؟ گفت: این را در دست  برادرم علی دیدم که بر حیوانی می‌زد از او گرفتم.

آن‌گاه امام (علیه السلام) فرمود: ای فیض صحف ابراهیم و موسی به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسید و آن حضرت به علی بن ابی طالب (علیه السلام) سپرد و او را امین دانست و بعد یک یک امامان (علیهم السلام) را نام برد که هر کدام آن صحف را به امام بعد از خود سپردند، هم اکنون آن صحف نزد من است و من این پسرم را امین دانسته و با کمی سنش به او سپرده‌ام.[1]

 


[1]. قمی، عباس، منتهی الآمال، ج 2، ص 197.