searchicon

کپی شد

فواید انگشتر عقیق

از امام رضا (ع) نقل شده است كه امام صادق (ع) فرمود: كسى كه انگشترى به دست خود كند كه نگين آن عقيق باشد، (به بركت آن) تنگدست‏ نخواهد شد، و حاجت هايش به بهترين صورت برآورده مى‏شود.

در حديث ديگرى از امام صادق (ع) روايت شده است: عقيق ايمنى است در سفر.

امام صادق (ع)، و آن حضرت از پدران بزرگوارش (ع) از امير مؤمنان على (ع) نقل كرده است كه فرمود: انگشترى عقيق به دست كنيد كه خدا شما را بركت دهد، و از بلا در امان باشيد.

و در حديث ديگرى امام محمّد باقر (ع) فرموده است: كسى كه انگشترى عقيق در دست كند،- تا زمانى كه آن را در دست داشته باشد- همواره نيكى مى‏بيند، و پيوسته نگهبانى از جانب خداوند او را محافظت مى‏كند.

از امام صادق (ع)، و آن حضرت از پدرش از جدّ بزرگوارش (ع) نقل كرده است كه فرمود: كسى كه بر خاتم عقيق انگشترى خود اين نقش را حك كند: «محمّد نبىّ اللَّه و علىّ ولىّ اللَّه» خداوند او را از مرگ بد در امان مى‏دارد و نمى‏ميرد مگر بر فطرت.

از امام صادق (ع) روايت شده است كه فرمود: هيچ دستى كه به درگاه خداوند دراز مى‏شود محبوب تر از دستى كه بر آن انگشترى عقيق باشد، نيست.

امام رضا (ع) از حضرت موسى بن جعفر(ع)، از پدران بزرگوارش (ع) از حسين بن على (ع) روايت كرده است كه فرمود: هنگامى كه خداوند، موسى بن عمران را آفريد و در طور سينا با او سخن گفت، بر زمين نظرى افكند و از نور روى خود، عقيق را آفريد، آن گاه فرمود: به حقّ خودم بر خود لازم كردم كه كسى را كه (انگشترى) عقيق دست كند، به آتش عذاب نكنم، به شرط آن كه على (ع) را دوست داشته باشد.[1]


[1] . برای توضیح و آگاهی بیشتر به منابع معرفی شده ذیل مراجعه کنید:

1. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، شيخ صدوق‏، مترجم انصاری، حسن زاده و بندرریگی.

2. پاداش نيكى‏ها و كيفر گناهان‏، محمد على مجاهدى‏.

3. كاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، شرف الدين خويدكى‏.

4. الخصال‏، شيخ صدوق.

5. آيين بندگى و نيايش،  حسين غفارى ساروى.

6. علل الشرائع،  شيخ صدوق‏.

7. ادب حضور،  م- ر‏‏.

8. قصص الأنبياء( قصص قرآن)،  فاطمه مشايخ.

9. مكارم الأخلاق- ترجمه مير باقرى‏، سيد ابراهيم مير باقرى‏.

10. نوادر راوندى، احمد صادقى اردستانى، مترجم صادقى اردستانى‏.

‏‏ 11. فضائل پنج تن عليهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت‏، محمد باقر ساعدى‏.