searchicon

کپی شد

فلسفه نام و القاب سلیمان نبی (علیه السّلام)

فلسفه نام سلیمان (علیه السلام)

مراد از نام «سليمان» که از ريشه سليم است، فردى است که از صحت و سلامت قلب برخوردار است.

داود بن سليمان غازى‏ می‌گوید:

«از حضرت على بن موسى الرضا (علیهما السلام) شنيدم که از پدرش موسى بن جعفر (علیهما السلام)، از پدرش جعفر بن محمد (علیهما السلام) در‌باره قول حق‌تعالى که فرمود: «سليمان از سخن او؛ (مورچه) تبسّمى کرد و خندید …»[1] می‌فرمود: وقتی مورچه گفت: «اى مورچگان داخل خانه‌هاى خود شويد که سليمان و لشکريان او شما را پايمال نکنند»،[2] باد در حالتى که سليمان (علیه السلام) را برداشته در هوا عبور می‌داد، صداى اين مورچه را به گوش وی رسانيد. سليمان (علیه السلام) ايستاد و فرمود: اين مورچه را نزد من آوريد. هنگامی‌که مورچه را نزدش آوردند، فرمود: اى مورچه آيا نمی‌دانى که من پيامبر خدا هستم و به احدى ظلم و ستم نمی‌کنم؟ مورچه عرض کرد: بلى می دانستم. فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من ترسانيدى و گفتى: «به لانه‌هاى خود برويد تا سليمان و لشکریانش شما را پايمال نکنند در حالى که نمى‏‌فهمند!»؟ مورچه گفت: ترسيدم که چون زينت تو را بينند فريفته شده، از یاد خدا دور شوند. پس سليمان به او فرمود: مرا موعظه کن! مورچه گفت: … می‌دانی چرا تو سليمان نامیده شده‌ای؟ فرمود: نه، مورچه گفت: به این دلیل که تو دارای قلبی سلیم هستی و به جهت همین سلامت نفست، به آن‌چه خداوند به تو عطا فرموده، تکیه نداری (بلکه تکیه‌گاهت فقط خدا است)…».[3]

 

فلسفه القاب حضرت سلیمان (علیه السلام)

  1. لقب «نبی الله»

معروف‌ترین لقب آن حضرت؛ «نبی الله» است. شاید دلیل ملقب شدن آن حضرت به این لقب، آن باشد که او از زمره پیامبران بزرگ الهی و صاحب وحی است. خداوند متعال در قرآن کریم به نبوت آن حضرت اشاره فرموده، در آن جا که می‌فرماید: «همانا ما به تو وحى کرديم؛ همان طورى که به سوى نوح و پيامبران بعد از او وحى کرديم. همچنین ما به سوى ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط و عيسى و ايّوب و يونس و هارون و سليمان وحى نموديم و به داود زبور عطا نموديم».[4]

  1. لقب «اوّاب»

از دیگر القاب آن حضرت، «اوّاب» است. اوّاب به معنای «بسیار بازگشت کننده» است. خداوند در‌باره او می فرماید: «ما سليمان را به داود بخشيديم، چه بنده خوبى!؛ زيرا همواره به سوى خدا بازگشت مى کرد (و به ياد او بود)!».[5] این اوّاب بودن به دلیل بنده‌‌ صالح بودن سلیمان برای خدا است که مکرر به مولای خود (خداوند) رجوع می‌کند.

  1. لقب «حشمت الله»

آن حضرت دارای چنان جاه و حشمت و عظمتی بود که به اذن الهی بسیاری از موجودات در تحت تسخیر و امر ایشان بودند. آیاتی از قرآن کریم که ناظر به تسخیر باد، جنیان، شیاطین، چشمه روان مس مذاب، علم به زبان پرندگان و حیوانات، و… است، گویای جاه و حشمت الهی آن حضرت است.

حضرت سلیمان (علیه السلام) القاب متعدد دیگری داشته که خدا در قرآن بدان‌ها اشاره فرموده و آنها را بیان فرموده و این امری واضح است که بیان این القاب بر اساس خصوصیاتی است که در آن حضرت وجود داشته است.[6]

 

[1]. نمل، 19.

[2]. همان، 18.

[3]. صدوق، محمد بن على‏، عيون أخبار الرضا (عليه السلام‏)، محقق / مصحح: ‏لاجوردى، مهدى‏، ج 2، ص 78؛ ابن عجيبه، احمد بن محمد، البحر المديد فى تفسير القرآن المجيد، تحقيق: قرشى رسلان، احمد عبدالله، ج 4، ص 185.

[4]. نساء 163.

[5]. ص،‌‌ 30.

[6]. نمل، 15 و 16؛ انعام، 84؛ انبیاء، 79.