searchicon

کپی شد

فلسفه اسامی، القاب و شهرت یمانی

همان‌گونه که قبلا اشاره شد، در مورد نام واقعی یمانی، حدیثی از پیشوایان معصوم (علیهم السلام)، در منابع شیعه، موجود نیست. اما در کلمات غیر معصومان و در منابع حدیثی اهل سنّت، اشاره‌هایی به نام یمانی، شده است. نام‌هایی؛ مانند جهجاه، حسن و یا حسین آمده است.[1]

اما در باره لفظ یمانی می‌توان گفت: علت شهرت وی به یمانی این است که او اهل یمن، از سرزمین یمن و منسوب به یمن است؛ لذا به این نام مشهور شده است.

در مورد لقب «جهجاه» گفتنی است، در کتاب‌های لغت آمده که به معنای نعره و فریاد دلاوران و پهلوانان در جنگ و غیر جنگ می‌باشد.[2] ممکن است این نام یا صفت برای یمانی به جهت شجاعت و دلاوری او در جنگ با دشمنان باشد؛ لذا جهجاه نامیده شده است.

[1]. ابن حجر عسقلاني، أحمد بن علي، فتح الباري شرح صحيح البخاري، تحقیق: الخطيب، محب الدين، تعلیق، بن باز، عبد العزيز بن عبد الله، ج 6، ص 545؛ حافظ برسى، رجب بن محمد، مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين (عليه السلام‏)، محقق / مصحح: عاشور، على‏، ص 200.‏

[2]. مصطفی، ابراهیم، المعجم الوسیط، نویسندگان: نجار، محمد علی و زیات، احمد حسین و عبدالقادر، حامد، ص 141، دار الدعوه، استانبول، ترکیه،  1989 م؛ کتابخانه دیجیتال نور.