کپی شد
فطرت دلیل تقیه
از جمله اموری که می توان آن را فطری دانست، تقیه است. قبل از هر دلیل دیگری فطرت انسان می تواند او را به تقیه دعوت کند.
به همین جهت جمعی از بزرگان شیعه، یکی از دلیل ها و همچنین مشروعیت تقیه را فطری دانستهاند. به عنوان مثال به برخی از گفتارهای ایشان اشاره می شود:
- آیت الله مکارم شیرازی میگوید: «در اعتقاد به تقیه و عمل کردن به آن شیعه تنها نیست؛ چرا که تقیه یک حکم عقلایی قطعی و موافق با فطرت انسانی (یعنی یک امر فطری) است».[1]
- آیت الله سبحانی میگوید: «تقیه، امری فطری است که پیش از هر چیز، عقل و فطرت انسان، او را به آن فرا میخواند».[2]
- آیت الله سید صادق روحانی میگوید: « مشروعیت تقیه در کتاب خدا و سنتِ متواتر، از طریق شیعه و اهل سنت ثابت شده است. (علاوه بر کتاب و سنت) فطرت سلیم انسانی نیز موافق مشروعیت تقیه است؛ چرا که تقیه از قوانین سیاسی ـ اجتماعی پیشرفتهای است که به وسیله آن، وحدت اسلامی ـ که سر منشأ خیرات و برکات و سعادت انسان است ـ حفظ شده و به کمک آن جامعه اسلامی از اختلاف و تفرقه در امان میماند».[3]
[1]. مكارم شيرازى، ناصر، الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل، ج 2، ص 457.
[2]. سبحانى، جعفر، الاعتصام بالكتاب و السنة، 319.
[3]. روحانی، محمدصادق، فقه الصادق، ج 11، ص 391 ؛ نرم افزار جامع فقه.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید