searchicon

کپی شد

فرزندان علی اکبر (علیه السلام)

در بارۀ این که حضرت علی اکبر (علیه السلام) فرزند یا فرزندانی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد. برخی گفته‌اند که ایشان دارای فرزند نبود. اما بر اساس برخی از دلایل، می‌توان برای فرزنددار بودن آن حضرت استدلال کرد، از جمله آن دلایل، این فراز از زیارت حضرت علی اکبر (علیه السلام) است: «… صلّى الله علیك یا أبا الحسن ثلاثا …».[1] و یا: «صلى الله علیك و على عترتك و أهل بیتك و آبائك و أبنائك و أمهاتك الأخیار الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»؛ که در این زمینه باید گفت: گرچه فراز اول را به تنهایی نمی‌توان دلیل قانع کننده‌ای برای اثبات وجود فرزندی برای ایشان دانست، اما فراز دوم قطعا نشان‌گر آن است که حضرت علی اکبر (علیه السلام) دارای خانواده و فرزندانی بوده‌است؛ زیرا کلمۀ «ابنائک» جمع است و نیز کلمۀ «عترتک» که عترت هرکسی ذرّیه و فرزندان او محسوب می‌شود.

هم‌چنین بر اساس روایتی که در زیر موضوع «همسر حضرت علی اکبر» بیان شد، امام رضا (علیه السّلام) در جواب بزنطی فرمود: « امام سجاد (علیه السلام) با دختر امام حسن (علیه السلام) ازدواج كرد و نیز با ام ولد (كنیزِ صاحب فرزند) برادرش على بن الحسین (علیهما السلام) كه در كربلا كشته شد، نیز ازدواج نمود» فرزند دار بودن حضرت علی اکبر (علیه السّلام) استفاده می شود.

مطابق بیان فوق، حضرت علی اکبر (علیه السّلام) دارای فرزند بوده است؛ ولی نام فرزند یا فرزندان ایشان در تاریخ ثبت نشده است.

 


[1]. ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 240.