searchicon

کپی شد

فرازهای زندگی شیخ مفید

حیات و زندگی هر فرد، مملو از فراز و فرودها، درس ها، تجربه ها، سختی ها، راحتی ها، دلشکستگی‌ها، غم‌ها، شادی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها است. راه زندگی همیشه هموار نیست و انسان در طول سفر زندگی با چالش ها و دست اندازهای متعددی مواجه می شود. این موانع جرأت، قدرت، ضعف و ایمان را محک می زنند. ممکن است برخی از موانع، موهبت‌هایی باشند که به شکل مانع، نمایان می شوند و شخص در آن هنگام از حقیقت آگاهی ندارد.

شیخ مفید از جمله کسانی است که در زندگی پر برکت خود زحمت های بسیاری کشیده و در شرایط سخت اجتماعی و سیاسی بغداد توانسته است به بزرگ ترین مقام و جایگاه علمی زمان خود برسد و از بزرگ ترین فقها، متکلمان و محدثان شیعه شود.

مرحوم شیخ مفید خدمات فراوانی به اسلام ناب و مسلمانان نمود. به عنوان مثال با مناظراتی بسیار قوی علمی که با بزرگان و رؤسای مذاهب مختلف نمود و بر آنها فائق آمد، همچنین جلسات مناظره ای که در محل تدریس خود ترتیب می داد، خدمات بسیار زیادی به اسلام و مذهب شیعه کرد.

یکی دیگر از فرازهای پربرکت زندگی شیخ مفید؛ تربیت شاگردان بزرگی؛ مانند سید مرتضی علم الهدی، شیخ طوسی و … است که هر کدام به نوبه خود خدمات بسیار زیادی به اسلام و مسلمانان نموده اند.