کپی شد
فرازهای زندگی احمد بن حنبل
احمد حنبل در مخالفت با نظریه مخلوق بودن قرآن و تفتیش عقایدی که از سوی برخی خلفای عباسی در این زمینه صورت گرفت، بهزندان افتاد.؛[1] او از دوران کودکی بهحمایت از عباسیان میپرداخت و بهنقل روایاتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) در تأیید خلافت آنان همت میگمارد؛[2] از این رو ماجرای مِحنَت نقطه عطفی در زندگی احمد حنبل بهشمار میرود،[3] طوریکه او را رهبر جریان مقابله با محنت دانستهاند[4] و گفته شده همین مسئله سبب شهرتش نیز شده است.[5]
واقعه محنت در سال ۲۱۸ ق پیش از مرگ مأمون عباسی آغاز شد.[6] مأمون از نمایندهاش در بغداد خواسته بود از همگان بهخلقت قرآن اقرار بگیرد که با امتناع و مخالفت احمد و یکی دیگر از دانشمندان روبرو شد و سرانجام پس از آنکه تهدیدهای بهشلاق و قطع مقرری سودی نبخشید، ایشان را نزد مأمون فرستاد که البته قبل از رسیدن ایشان بهاردوگاه مأمون، خلیفه از دنیا رفت.[7]
در دوره معتصم سختگیری بیشتری نسبت بهمسئله خلق قرآن بهعمل آمد و در سال ۲۲۰ ق[8] احمد بهخاطر عدم اقرار بهحدوث و خلقت قرآن[9] بهزندان افتاد[10] و شلاق خورد.[11] هرچند گفتهاند که معتصم از کار خویش پشیمان شد و روند درمان احمد را پیگیری کرد.[12]
در مورد چگونگی تعامل خلیفه بعدی، واثق عباسی با او، اختلافاتی وجود دارد. برخی از عدم تعرض واثق نسبت به احمد خبر دادهاند،[13] عدهای از حبس خانگی او در این دوران سخن گفته[14] و عدهای معتقدند که در اختفا بهسر برده است؛ ولی حاضر بهشورش بر علیه خلیفه نشد؛[15] تا اینکه با هواداری متوکل عباسی از اصحاب حدیث و انکار خلق قرآن،[16] احمد مورد توجه خلیفه قرار گرفته[17] و از مقربان درگاه او شد تا جایی که خلیفه بدون اذن او کاری انجام نمیداد[18] و تعدادی از انتسابهای مهم با مشورت ابن حنبل صورت میگرفت؛[19] هرچند تنشهای کوتاهمدتی نیز بین او و خلیفه نمودار میشد.[20]
[1]. ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الأعیان، ج۱، ص ۶۴.
[2]. شهرستانی، سید علی، وضوء النبی (صلی الله علیه و آله)، ج ۱، ص ۴۰۷ – ۴۰۸.
[3]. انصاری، حسین، دائره المعارف بزرگ اسلامی، ذیل واژه «احمد بن حنبل»، ج ۱، ص ۷۱۹.
[4]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ۱۰، ص ۳۳۵.
[5]. دائره المعارف بزرگ اسلامی، ذیل واژه «احمد بن حنبل»، ج ۱، ص ۷۱۸.
[6]. البدایة و النهایة، ج ۱۰، ص ۳۳۲.
[7]. همان، ج۱۰، ص ۳۳۲؛ ابن اثیر جزری، على بن ابى الكرم، الکامل، ج ۶، ص ۴۲۷.
[8]. وفیات الأعیان، ج ۱، ص ۶۴؛ گرجی، ابوالقاسم، تاریخ فقه و فقها، ص ۸۵.
[9]. ابن سعد، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج ۷، ص ۳۶۵؛ البدایة و النهایة، ج ۱۰، ص ۳۲۷.
[10]. وفیات الأعیان، ج ۱، ص ۶۴؛ تاریخ فقه و فقها، ص ۸۵.
[11]. البدایة و النهایة، ج ۱۰، ص ۳۳۴ – ۳۳۵.
[12]. همان.
[13]. زرکلی، خیر الدین، الاعلام، ج۱، ص ۲۰۳؛ سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، ج ۳، ص ۸۹.
[14]. وفیات الأعیان، ج۱، ص ۶۴؛ وضوء النبی (صلی الله علیه و آله)، ج ۱، ص ۴۰۸.
[15]. وضوء النبی(صلی الله علیه و آله)، ج ۱، ص ۴۰۸.
[16]. دائره المعارف بزرگ اسلامی، ذیل واژه «احمد بن حنبل»، ج ۱، ص ۷۲۰.
[17]. وفیات الأعیان، ج ۱، ص ۶۴.
[18]. الاعلام، ج ۱، ص ۲۰۳؛ موسوعة طبقات الفقهاء، ج ۳، ص ۸۹.
[19]. وضوء النبی(صلی الله علیه و آله)، ج ۱، ص ۴۰۸.
[20]. همان، ص ۴۰۹.