کپی شد
فتوای جهاد شیخ جعفر کاشف الغطاء
در جنگ روس علیه ایران شیخ جعفر که اهل سیاست بود برای دفع اهل کفر و عناد و جمع لشکر و سپاه دستور جهاد داده و گفت: ای کافّه اهل ایران از عراق و فارس و آذربایجان و خراسان، آماده شوید به جهاد کفّار لِئام، و برآورید تیغها از نیام، برای حفظ بیضه اسلام و در آیید در سلک یاوران مَلِک عَلّام و جهاد کنید به دفع کفار از شریعت سید انام (صلی الله علیه و آله) و طریقه امیرالمؤمنین و سید الوصیین (علیه السلام). اینک برای شما حوران آراسته و غلمان به خدمت برخاسته، پس بفروشید جانهای خود را به بهای گران که اندوخته شدهاست برای شما در جنات عالیه «لاتسمع فیها لاغیة فیها عین جاریة فیها سرر مرفوعة و اکواب موضوعة ونمارق مصفوفة و زرابی مبثوثة»[1] قیام کنید به یاری مؤمنان تا دریابید بهشت برین را. آیا خطاب نمیکردید به خدا در دعای ماه مبارک رمضان: شهادت نهایت آرزو و مطلوب ماست در عبارت «و قتلاً فی سبیلک فوفق لنا»[2] آیا مکرر نمیگفتید میان مردم «لیتنا کنا مع الشهداء فی کربلاء»؟ پس راضی مشوید به کذب گفتار خود و مخالفت گفتار با کردار خود، بدانید که مقتول ثغور آذربایجان در دفاع اهل کفر و طغیان برای حفظ بیضه اسلام و مسلمانان و حراست ناموس مؤمنات و مؤمنان مانند شهدای کربلا است در طلب رضای خداوند ارض و سماء. و به یاد آورید آرزوی خود را در قول: «لیتنا کنا حاضرین یوم الطفوف و نفدی نفوسنا للحسین و نجعلها وقایة دون طعن الرماح و ضرب السیوف»، پس اگر در قول صادق هستید و به حق ناطق، پیش بگیرید پیشه شهداء را در امتثال امر بضعه بتول، زهرا (سلام الله علیها)، چه به خدا در این مقام حاضر است امام حسین (علیه السلام) و گویا در این کارزار شما را به یاری میخواند و همچنین خاتم انبیا و سید اوصیا و سایر ائمه، سیّما صاحب این عصر و امام این عهد میفرمایند: «ای پیروان پاک اعتقاد، به درستی که سیاست جهاد و دفع اهل کفر و عناد و جمع لشکر و سپاه مخصوص است به بزرگان بندگان و پیامبران و ائمه اُمَنا و کسیکه قایممقام ایشان است از علما و پس در حصول موانع ظهور و عدم امکان قیام ما و قیام علما این امور اذن دادیم به پادشاه این زمان و یگانه دوران که معترف است به اطاعت و سالک است در دفع دشمنان به طریق شریعت ما فتحعلی شاه (حفظه الله مما یخافه و یخشاه) و کسیرا که ولی عهد و قایممقام خود داشته و ملک آذربایجان را به او واگذاشته است، شاهزاده عباس میرزا (ادخله الله فی شفاعتنا وجعله فی الدنیا و الآخرة تحت ظلنا و فی حمایتنا) در جمع سپاه برای کسر شوکت کفار و اخذ اموال و اسر عیال و اطفال آنها. هرکه در سپاه ایشان قتیل شود مثل آن است که در لشکر ما به قتل رسیده و آنکه اطاعت ایشان کند چنان است که اطاعت ما کردهباشد و هرکه ایشان را یاری نکند، ندیم ندامت شود و محروم از شفاعت ما در روز قیامت باشد. ای شیعیان و چاکران که شنوندهاید گفتار ما را و پیروانید کردار ما را، چون شما را خوانده شود این کتاب و مسموع شود این خطاب، برآورید تیغها از نیام و طلب کنید خون شهدا را در این مقام. بگویید به آواز بلند که دور و نزدیک شنوند: کجا است غیرت اسلام؟ کجا است حمیت شریعت سید انام؟ کجا است حرمت مردم و نساء که پردهنشینان عفت و ناموس هستند و اکنون بعض ایشان محل زنا و فجور روس هستند؟ کجایند اهل ناموس از امم؟ کجایند آنان که میگفتیم در حق ایشان «اکثر شیعتنا العجم»؟ اگر نکوشید با شنیدن این کلام و نخواهید جهاد دشمنان در این مقام، نمیرسید به شفاعت ما در روز قیام.[3]
[1]. غاشیه، ۱۱ – ۱۵.
[2]. سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، دعای افتتاح، ج۱، ص ۱۴۳؛ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، دعای افتتاح؛ ابنقولویه، زیارت امام حسین (ع)، ص ۳۰۵.
[3]. نجفی، موسی / فقیه حقانی، موسی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص ۱۰۱ و ۱۰۲؛ ویکی شیعه.