searchicon

کپی شد

فتوای جهاد آیه‌الله سید علی سیستانی در مقابل داعش

یکی از نقش‌های بسیار برجسته آیت‌الله سیستانی در عراق، فتوای جهاد ایشان در مقابل داعش است. وی در قامت یک مرجع دینی در جنگ با داعش توصیه‌های اکید اخلاقی ارائه کرد که بسیار مؤثر واقع شد. او در سال ۲۰۱۵ م (1394 ش) مجموعه توصیه‌هایی به عموم نیروهای نظامی شرکت کننده در جنگ با گروه داعش از جمله نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی (حشد الشعبی) صادر کرد. خبرگزاری «فرانس پرس» نقل می‌کند: آیةالله سید علی سیستانی، برجسته ترین مرجع تقلید شیعه در عراق، برای جنگ علیه تروریست‌های داعش فتوا صادر کرد.

این خبرگزاری می‌گوید: وی امروز جمعه 23 / 3 / 1393 برابر با پانزدهم شعبان 1435 و مصادف با سیزدهم ژوئن 2013 از همه شهروندان عراقی خواست تا سلاح به دست گرفته و با تروریست‌ها مبارزه کنند. آیةالله سیستانی گفته است هر کسی که می‌تواند سلاح به دست بگیرد، برای دفاع بجنگد.

شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده ایشان، پس از نماز جمعه در شهر کربلا، متن این فتوی را برای نمازگزاران حاضر بیان کرد. او با بیان این‌که عراق با اوضاع بسیار خطرناکی روبرو شده، افزود: باید هوشیار باشیم که دفاع از عراق مسئولیت ملی و دینی خطیری است؛ زیرا کشور و ملت عراق با چالش و خطری بزرگ روبرو شده و هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفته‌اند. درنتیجه همه اقشار و طایفه‌های ملت عراق در معرض این حمله قرار دارند و همگی باید باصبر و استقامت و شجاعانه سلاح در دست گرفته و با تروریست‌ها مقابله نمایند.

در این بیانیه که ممهور به مهر دفتر حضرت آیةالله العظمی سیستانی است، آمده است: مقام عالی مرجعیت دینی با نگرانی رخدادهای استان نینوا و موصل را پی‌گیری می‌کند و از تمام مسئولین می‌خواهد که با وحدت کلمه با این رخداد برخورد نموده، از نیروهای مسلح عراق در برخورد با گروه‌های تروریستی حمایت کنند.‎

متن کامل بیانیه به این شرح است:               «بسم الله الرحمن الرحیم»

‫«مرجعیت در عراق با نگرانی شدید تحولات امنیتی اخیر در استان نینوا و مناطق همجوار آن را دنبال می‌کند و بر این اساس بر وحدت کلمه حکومت عراق و همه مسئولین سیاسی کشور و تقویت هر چه بیشتر تلاش‌ها در مقابله با تروریسم و فراهم ساختن حمایت کامل از شهروندان در برابر شرارت‌های تروریسم را تآکید می‌کند». «رحم الله شهداءهم الأبرار و من علی جراحهم بالشفاء العاجل و الله سمیع مجیب‎». ‎1435/08/11 برابر با 2014/06/10.[1]

پس از این تقاضای نماینده آیةالله سیستانی، هزاران نفر از عراقی‌ها با ثبت نام در نیروهای موسوم به «جیش الشعبی»؛ (نیروهای دفاع مردمی)، به نیروهای مسلح در عراق پیوستند. هزاران داوطلب در نقاط مختلف عراق به دفاتر در نظر گرفته شده در شهر‌های مختلف هجوم برده و به ارتش تازه تأسیس پیوستند.

روزنامه‌های عراق، تصاویر شمار زیادی از داوطلبان عراقی را که سوار بر کامیون‌ها، برای کمک به ارتش عراق اعزام می‌شدند، منتشر کردند. آیت‌الله سیدمرتضی قزوینی یکی از روحانیون برجسته کربلا، برای رویارویی با داعش لباس رزم بر تن کرد و تصاویری از او در حالی که سلاح در دست داشت، منتشر شد.

به این ترتیب نیروی تازه‌ای برای مبارزه با داعش شکل گرفت. نیرویی که به پشتوانه فتوای «جهاد کفایی» از همبستگی مناسبی نیز برخودار بود. در آن روز‌ها ارتش عراق در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد. نیروهای نظامی این کشور با تمام امکانات مدرنی که در اختیار داشتند، نتوانسته بودند مانع پیشروی شبه نظامیان داعش شوند. به‌گونه‌ای که تصاویر رقت باری از فرار نظامیان عراقی در موصل منتشر شده بود.

فتوای آیةالله سیستانی باعث شد که حدود ۴۰ گروه نظامی که بیشتر آن‌ها متشکل از نیروهای مردمی بودند، با یکدیگر متحد شده، «الحشد الشعبی» را شکل دهند. با وجود این‌که اکثریت الحشد الشعبی را گروه‌های شیعه تشکیل می‌دهد، اما در بین آن‌ها نیروهای بسیج سنی مذهب، ایزدی و مسیحی نیز وجود دارد.[2]

[1]. سایت نمناک.

[2].سایت فرارو.