searchicon

کپی شد

فاطمه ام البنین از دیدگاه اندیشمندان

وقتی سخن از شخصیت والای بانوی خانه امیرالمؤمنین (علیه السلام)؛ یعنی ام البنین به‌میان می‌آید، بسیاری از بزرگان، عظمت شأن آن‌حضرت را تصدیق کرده و به آن اذعان دارند.

بی‌گمان، ام البنین که مظهر ایمان، شجاعت و عشق به ولایت است، از تمجید و ستایش دیگران بی‌نیاز است، ولی چون سخن بزرگان می‌تواند گوشه‌ای از زوایای وجودی آن بانوی بزرگ اسلام را بنمایاند و به شناخت هرچه بیشتر آن‌حضرت کمک کند به همین جهت یکی از راه‌های شناخت شأن و شخصیت برجسته بزرگان و شخصیت‌های ارزشمند، اظهار نظر اندیشمندان در باره آنان است که در این گفتار مختصر به نظر برخی از بزرگان در باره ام البنین (علیهاالسلام) اشاره می‌شود:

  1. عقیل بن ابی طالب: وی عالم فرزانه و نسب شناس عرب و برادر امام علی (علیه السلام) و پدر بزرگوار مسلم بن عقیل بود که ام البنین را برای همسری به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) معرفی کرد. عقیل درباره خاندان ام البنین (سلام الله علیها) می‌گوید: «در میان عرب، شجاع‌تر از پدران ام البنین نبود». البته عقیل با بیان این تمجید از خاندان او، اشاره به خصلت‌های ارزشمند ام البنین دارد.
  2. شیخ جعفر ربعی معروف به نقوی: او فقیه و ادیب برجسته عرب زبان در عصر حاضر است. وی در کتابش به‌نام «زینب کبری» می‌نویسد: ام البنین از بانوان با فضیلت، خوش بیان، سخنور، پرهیزگار و اهل عبادت بود و حقّ اهل بیت (علیهم‌السلام) را به خوبی می‌شناخت».
  3. زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی از بزرگان علمای شیعه: «ام البنین از بانوان با معرفت و پرفضیلت بود. نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و بی‌اندازه داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود. خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می‌گذاشتند. در روزهای عید، به احترام او به محضرش می‌رفتند و به ایشان ادای احترام می‌کردند».
  4. سیدمحسن امین در کتاب «اعیان الشیعه» می‌نگارد: «ام البنین شاعری خوش بیان و از خانواده‌ای اصیل و شجاع بود».
  5. علامه سیدعبدالرزاق موسوی مقرّم می‌نویسد: «ام البنین از بانوان با فضیلت بود. وی حقّ اهل بیت (علیهم‌السلام) را خوب می‌شناخت و در محبت و دوستی با آنان خالص بود و ایشان نیز در میان آن برزگوران، جایگاه بلند و مقام ارجمندی داشت.
  6. علی محمد دخیّل؛ نویسنده عرب زبان معاصر می‌نویسد: «بزرگواری این زن (ام البنین) هنگامی روشن می‌شود که بدانیم وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او می‌دهند، به آن توجه نمی‌کند، بلکه از سلامتی حضرت امام حسین (علیه السلام) می‌پرسد؛ گویی حسین (علیه السلام) فرزند او است، نه آنان».
  7. علامه حاج شیخ باقر شریف قرشی؛ نویسنده کتاب «عباس بن علی (علیهماالسلام) رائد الکرامۀ» در فضیلت حضرت ام البنین (سلام الله علیها) می‌نویسد: «در تاریخ دیده نشده زنی نسبت به فرزندان هووی خود، محبتی خالصانه ورزد و آنان را بر فرزندان خویش مقدم بدارد، جز این بانوی پاک؛ یعنی ام البنین (علیهاالسلام)».[1]

 [1]. زهرا زحمتکش، مدرس جامعة المصطفی العالمیة، نمایندگی مشهد، کارشناسی ارشد رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی و نویسنده مسئول، مقاله معارف حسینی «ویژگی‌ها و فضایل ام البنین (سلام الله علیها)»، سال دوم، شماره 6.