searchicon

کپی شد

غسل جنابت در حال روزه

شخصی که در ماه رمضان جنب می‌شود، دو حالت دارد: یا قبل از اذان صبح جنب شده و یا بعد از اذان صبح و در طول روز به طور غیر عمد جنب می شود؛ مثلاً در خواب، منی از او خارج شده باشد.

غسل جنابت قبل از اذان صبح:

حضرت امام خمینی (ره):اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند، می‌تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه‌اش نیز صحیح است، اگرچه به خاطر این‌که عمداً غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده‌است. اما اگر عمداً، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه‌اش باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است.[1] و اگر در روزه واجبى كه وقتش معيّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نكند و تيمم هم ننمايد، روزه‏اش صحيح است‏.[2]

پس، اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید.

غسل جنابت بعد از اذان صبح و در طول روز:

امام خمینی (ره): اگر روزه‌دار در روز محتلم شود؛ یعنی، در خواب از او منی خارج شود، واجب نيست فوراً غسل كند؛[3] اما برای خواندن نمازهای واجب، واجب است غسل جنابت نماید. و هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگر چه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است‏.[4]

پس، در هنگام روزه در طول روز می‌توان غسل جنابت کرد.


[1]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 908، م 1619، ” اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزه‏اش باطل است؛ اجوبة الاستفتااءت، ج 1، ص 133.

[2]. همان، ص 909، م 1620؛ خوئى، تبريزى «اگر در روزه غير ماه رمضان و قضاى آن از روزه‏هاى واجبى كه مثل روزه ماه رمضان وقت آن معيّن است جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند أظهر اين است كه روزه‏اش صحيح است».

[3]. همان، ص 915، م 1632؛ فاضل «گرچه احتياط مستحب آن است كه فوراً غسل كند»؛ مكارم «هرگاه روزه‌دار در روز محتلم شود بهتر است فوراً غسل كند، اما اگر نكند براى روزه‌‏اش اشكالى ندارد».

[4]. همان، م 1633؛ مكارم «روزه‌‏اش صحيح است، خواه بداند پيش از اذان محتلم شده يا بعد از آن، و يا شك داشته باشد».