کپی شد
عیسی کلمة الله
در قرآن از حضرت عیسی (ع) به کلمۀ خداوند[1] یاد می کند و او را گرامی می دارد همان طور که انبیای دیگر را به جهت صبر و مقاومت[2]، صدّیق بودن[3]،مخلَص بودن[4]، توّاب[5] و بصیر[6] بودن، مورد ستایش قرار داده است، اما در هیچ یک از آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع)، حضرت عیسی (ع) را به خاطر این خصوصیتی که بدون پدر متولد شده است نستوده است.
خداوند در برخی از آیات، از فضیلت ها و نعمت هایی که به مسیح و مادرش عطا کرده است، نام می برد و می فرماید: «(به خاطر بياور) هنگامى را كه خداوند به عيسى بن مريم گفت: «ياد كن نعمتى را كه به تو و مادرت بخشيدم! زمانى كه تو را با«روح القدس» تقويت كردم كه در گاهواره و به هنگام بزرگى، با مردم سخن مىگفتى و هنگامى كه كتاب و حكمت و تورات و انجيل را به تو آموختم و هنگامى كه به فرمان من، از گل چيزى به صورت پرنده مىساختى، و در آن مىدميدى، و به فرمان من، پرندهاى مىشد و كور مادرزاد، و مبتلا به بيمارى پيسى را به فرمان من، شفا مىدادى و مردگان را (نيز) به فرمان من زنده مىكردى و هنگامى كه بنى اسرائيل را از آسيب رساندن به تو، بازداشتم در آن موقع كه دلايل روشن براى آنها آوردى، ولى جمعى از كافران آنها گفتند: اينها جز سحر آشكار نيست».[7]
تولد عیسی از مادری بدون همسر، بی حکمت نبوده است و در زمان خود حضرت عیسی (ع) غیر از اثبات قدرت نامحدود خداوند (که البته آن زمان بنی اسرائیل به آن ایمان داشتند یا حداقل مشکل اصلی آنان نبود)، آیه و نشانه ای بود تا مردم به وسیلۀ آن هدایت شوند و البته عده ای در برابر این آزمایش شکست خورند.
قرآن کریم می فرماید:«و به ياد آور زنى را كه دامان خود را پاك نگه داشت و ما از روح خود در او دميديم و او و فرزندش [مسيح] را نشانه بزرگى براى جهانيان قرار داديم».[8]
علامه طباطبائی دربارۀ این آیه می گوید: «در اين جمله عيسى و مادرش يك آيت به شمار آمدهاند، چون منظور از آيت در اين جا تولّد اين طورى است و اين آيت قائم به هر دو است و چون مريم در اقامه اين آيت مقدم بر عيسى است؛ لذا اول نام مريم را برده فرموده: “ما او و فرزندش را” و نفرمود “ما فرزندش را و خودش را” آيت قرار داديم».[9]
بنابراین چنین چیزی تنها نشانه ای بر قدرت خداوند و وسیله ای برای هدایت و آزمایش مردم[10] بوده است، هرچند می توان گفت که این معجزۀ تولد حضرت عیسی (ع) در نگاه مردم آن زمان که به امور پزشکی و مسائل طبیعی آشنا بودند، جز آن که نشان از قدرت و معجزه الاهی بود، نوعی تکریم و امتیاز برای عیسی (ع) به شمار می رفت که آن حضرت نیز، به خوبی از این ویژگی در جهت تبلیغ دین الاهی بهره جست.
[1]. نساء، 171.
[2]. ص، 41.
[3]. مریم، 41.
[4]. مریم، 51.
[5]. ص، 17.
[6]. ص، 45.
[7]. مائده، 110.
[8]. انبیاء، 91.
[9]. طباطبایی، محمد حسین، الميزان فی تفسیر القرآن، موسوی، محمدباقر، ج 14، ص 447، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374.
[10]. در برخی از روایات به وسیلۀ آزمایش بودن این خصوصیت حضرت عیسی (ع) اشاره شده است. نک: «مسعودی، ابوالحسن، إثبات الوصية للإمام علي بن ابي طالب، نجفى، محمد جواد، ص 136، انتشارات اسلاميه، تهران،1362. روايت شده كه در موقع ولادت عيسى (ع) ابليس به طلب آن حضرت رفت چون عيسى را يافت ديد كه ملائكه او را در ميان گرفتهاند وقتى كه ابليس رفت تا به عيسى نزديك شود ملائكه به او صيحه زدند (و از نزديك شدن او به عيسى مانع گرديدند) ابليس گفت: پدر عيسى كيست؟! ملائكه گفتند: مثل حضرت عيسى مثل حضرت آدم است (زيرا كه حضرت آدم هم بدون وجود پدر خلق شد) ابليس گفت:به خدا قسم كه (اگر مردم را به پنج قسم تقسيم كنيم) چهار قسم آنان را براى اين كه عيسى بدون پدر خلق شده گمراه مي نمايم.