searchicon

کپی شد

عید قربان در قرآن و روایات

در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) به مسئله عید قربان پرداخته شده که در ذیل به آن اشاره می شود:

عید قربان در آیات قرآن کریم:

ماده «قرب» که واژه قربان ریشه در آن دارد، بسیار در قرآن آمده است،[1] اما كلمه «قربان» در قرآن، دو بار آمده است.[2] واژه «عید» در قرآن تنها یک بار به کار رفته است: عيسى بن مريم (علیهما السّلام) به خداوند سبحان عرض كرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عيدى باشد، و نشانه‏اى از تو، و به ما روزى ده که تو بهترين روزى دهندگانى».[3]

گفتنی است که برخی از کلمات در قرآن آمده که ماده «قرب» در آن نیست، اما در روایات و به دنبال آن در تفاسیر، از آن به روز عید قربان، قربانی و … تعبیر و تفسیر  شده است:

الف. مفسران در تفسير «شاهد» و «مشهود»، سخنان بسيار دارند كه بعضى، آنها را تا سى وجه شمرده‏اند؛ از جمله آن که گفته‏اند: شاهد، روز عيد قربان و مشهود، روز عرفه است.[4]

ب. در آيه: «و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ»،[5] از جابر از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل شده: منظور از «الشّفع»، روز عيد قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه، است.[6]

ج. بعضى درباره آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ»،[7] گفته‏اند: معنايش اين است كه نماز عيد قربان بخوان، و شتر هم قرباني كن.[8]

اكثر مفسران گفته‏اند كه مراد از صلاة در آیه شریفه « فَصَلِّ لِرَبِّكَ»، نماز عيد قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، كشتن حيوانى است كه از واجبات حج است يا منظور قربانى كردن است كه سنت است (و بعضى) گفته‏اند كه مراد از صلاة، نماز بامداد روز عيد قربان است و از نحر، قربانى كردن؛ زيرا كه پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) در روز عيد قربان، اول قربانى مى‏كرد و بعد از آن نماز بامداد مى‏گذارد، پس در اين آيه خداى تعالى به آن حضرت امر كرد كه اول، نماز مذكور را به جاى آور، بعد از آن قربانى كن.[9]

د. «وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ؛[10] و سوگند به شب، هنگامى كه (به سوى روشنایى روز) حركت مى‏كند».

در این آیه شریفه، اگر الف و لام «اللّيل»؛ به معناى عموم باشد، تمام شب‌ها را شامل مى‏شود كه خود آيتى است از آيات خدا، و پديده‏اى است از پديده‏هاى مهم آفرينش، و اگر الف و لام آن، «عهد» باشد، اشاره به شب معينى است، و به تناسب سوگندهاى گذشته، منظور شب عيد قربان است كه حاجيان از عرفات به «مزدلفه» (مشعر الحرام) رفته و بعد از گذراندن شب در آن وادى مقدس به هنگام طلوع آفتاب به سوى سرزمين «منى» روان مى‏شوند- اين تفسير در رواياتى كه از معصومان (علیهم السّلام) نقل شده نيز آمده است.[11]

عید قربان در روایات

حضرت امام موسى بن جعفر (عليهما السّلام)، از پدرش حضرت امام جعفر صادق (عليه السّلام) روايت كرده كه فرمود: على بن ابى طالب (عليه السّلام) مى‏گويد: خوشش مى‏آمد از مردى كه خود را در طول سال، در چهار شب، ]برای عبادت[، فارغ مى‏نمايد: شب فطر، شب قربان، شب نيمه شعبان، اولين شب از ماه رجب.[12]


[1]. مائده، 27 و 106؛ توبه، 99 و 113؛ احقاف، 28؛ مریم، 52؛ انعام، 152؛ فاطر، 18.

[2]. مائده، 27، وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما؛ احقاف، 28، فَلَوْ لا نَصَرَهُمُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ قُرْباناً آلِهَةً بَلْ ضَلُّوا عَنْهُ.

[3]. مائده، ۱۱۴، «قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقين».

.[4] طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، ج‏20، ص 250.

[5]. فجر، 3.

.[6] ر.ک: الميزان فى تفسير القرآن، ج‏20، ص 286.

[7]. کوثر، 2.

[8] سیوطى، جلال الدین، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، ج ‏6، ص 403، «و اخرج ابن جرير عن قتادة فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ قال صلاة الأضحى و النحر نحر البدن».

[9]. حسينى جرجانى، سيد امير ابوالفتوح، آيات الأحكام، تحقيق: اشراقى سرابى، ميرزا ولى الله، ج ‏1، ص 188.

[10]. فجر، 4.

[11]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏26، ص 446 و 447.

.[12] سید بن طاوس، الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرة في السنة، ج‏1، ص 421، «رُوِّينَا ذَلِكَ بِإِسْنَادِنَا إِلَى جَدِّي أَبِي جَعْفَرٍ الطُّوسِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ فِيمَا رَوَاهُ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ كَانَ يُعْجِبُهُ أَنْ يُفَرِّغَ نَفْسَهُ أَرْبَعَ لَيَالٍ فِي السَّنَةِ وَ هِيَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ لَيْلَةُ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةُ الْأَضْحَى»‏.