کپی شد
علم خدا
مفهوم علم از بديهى ترين مفاهيم است، ولى مصاديقى كه از آن در ميان مخلوقات مى شناسيم مصاديقى محدود و ناقص مى باشد و با اين ويژگی ها قابل اطلاق بر خداى متعال نخواهد بود، اما عقل مى تواند براى اين مفهوم (علم)، مصداقى را در نظر بگيرد كه هيچ گونه نقص و محدوديتى نداشته باشد و عين ذات عالِم باشد و این همان علم ذاتى خداى متعال است.
علم حصولی و حضوری:
علم به دو بخش حصولی و حضوری تقسیم می شود و علم خداوند از جنس علم حضوری است نه حصولی.
در علم حصولی، شخص به وسيلۀ صورت يا مفهوم ذهنی، از شیء يا شخص درك شونده آگاه می شود، ولی در علم حضوری چنين واسطه ای وجود ندارد و علم عالم بدون واسطه به ذات معلوم، تعلّق می گيرد و وجود واقعی و عينی معلوم برای عالم منكشف می گردد.[1]
علم الاهی به تمامی موجودات، از نوع علم حضوری است و تمامی موجودات در نزد خداوند بدون واسطه، موجود می باشند و چنان نیست که علم خداوند به مخلوقاتش، به واسطۀ صورت و مفهوم ذهنی صورت بگیرد.
علم الاهى داراى سه مرتبه است:1. علم به ذات 2. علم به اشياء ديگر قبل از ايجاد آنها 3. علم به اشياى ديگر پس از ايجاد آنها.
[1]. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج 1، ص171، چاپ پنجم، 1372.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید