searchicon

کپی شد

علت شهادت امام حسن (علیه السلام) توسط همسر ایشان

بی‌گمان، امامان (علیهم السلام) برای هدایت مردم زحمات بسیاری را متحمل می‌شدند. در این مسیر، انسان‌های زیادی در اثر موعظه و نصیحت آنان هدایت و تربیت شدند، اما برخی انسان‌ها هدایت‌پذیر نبودند؛ لذا موعظه و هدایت امامان (علیهم السلام) در آنها اثر نمی‌گذاشت. چنانچه پیامبران و اولیای الهی در طول رسالت خویش با دو گروه از انسان‌های هدایت‌پذیر و هدایت‌ناپذیر رو برو بودند. در محیط خانواده و نزديكان آنها نیز برخی انسان‌های حق‌طلب و حق‌پذیر، و برخی چنین نبودند. چنان‌که تعلیم و تربیت حضرت نوح (علیه السلام)، به یکی از فرزندان وی تأثیر نگذاشت و او موعظه و نصيحت‌های پدر خویش را نادیده گرفت. این بدان جهت نبود که حضرت نوح (علیه السلام) در تربیت فرزند خود کوتاهی کرد؛ بلکه منشأ این امر عدم قابلیت فرزند وی برای هدایت بود؛ همان‌طور كه قرآن كريم درباره همسران نوح و لوط فرموده است: «خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏شوند!».[1]

همچنین در مورد همسر امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز این مطلب صادق است؛ همسر آن حضرت (جعده) قابلیت تربیت و هدایت نداشت؛ نه این‌که امام در هدایت و تربیت همسر خود کوتاهی کرده باشد. همه امامان (علیهم السلام) همان‌طور که به هدایت و نصیحت افراد جامعه می‌پرداختند، اعضای خانواده خود را نیز هدایت و موعظه می‌نمودند. و آنها را از خطرات هواهای نفسانی آگاهی می‌دادند، اما در برخی از اعضای خانواده اثر نمی‌گذاشت و تحت تأثیر هواهای نفسانی و وعده‌های دشمنان قرار می‌گرفتند.

بنابراين امكان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزدیک – همچون ارتباط زناشويى- با پيامبری از پیامبران الهی يا امام معصوم (علیه السلام) داشته باشند؛ اما با سوء اختيار خود، به راه كفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند؛ مانند «جعده» همسر امام حسن مجتبی (علیه السلام) که به امام زمانش خيانت كرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نكرد.[2]


[1]. تحريم، 10.

[2]. گروه محققان، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، دفتر نهم (ويژه رمضان)، ص 205.