searchicon

کپی شد

عقائد و احکام صابئین

‌گفته می‌شود: مذهب صابئان چيزى میان آيين يهود و نصارى است و نقل شده كه آنان؛ مانند مانويان قائل به‌دو مبدأ ظلمت و نور هستند.[1]

مطابق رأى صابئان، پيامبران با وحى ارتباط ندارند، بلكه به‌نظر ايشان، پيامبران نفوس پاكيزه‏ای هستند كه از آلودگی‌هاى اين جهان صاف و مهذب شده‏اند و مايه‌‏هاى علوى با آن‌ها يكى شده و از چگونگى چيزها پيش از وجود و هم از اسرار جهان خبر يافته‏اند.[2]

اين‌ها تدابير عالم را به‌فلک و اجرام فلكى نسبت مى‏دهند و براى آن‌ها قائل به‌حيات، نطق، چشم و گوش بوده و به‌طور كلى انوار را تعظيم مى‏كنند.[3]

عبد المسيح بن اسحاق كندى، در جوابى كه از كتاب عبد اللَّه بن اسماعيل هاشمى نوشته می‌گوید: حرانيان که گروهی از صابئان هستند، معروف به‌قربانى دادن از جنس بشر هستند و لكن امروز نمی‌توانند اين عمل را علنا انجام دهند، ولى ما از اين طائفه جز اين سراغ نداريم، كه مردمى يكتاپرست هستند و خداى تعالى را از هر كار زشتى منزه می‌دارند و او را همواره با سلب وصف مى‏كنند، نه با ايجاب؛ به‌اين معنا كه نمی‌گويند خدا عالم، قادر، حى و چه و چه است، بلكه می‌گويند: خدا محدود نيست، ديده نمی‌شود، ظلم نمی‌كند و اگر اسماء حسنايى براى خدا قائل هستند، به‌عنوان مجاز قائلند، نه حقيقت؛ چون در نظر آنان، صفتى حقيقى وجود ندارد.

احکام

بعضى از طوائف صابئى‏ها، كسانى بوده‏اند كه ماهى را از ترس اين‌كه مبادا كف[4] باشد و نيز جوجه را؛ چون همیشه حالت بت دارد حرام می‌دانستند. هم‌چنین سير را؛ براى اين‌كه صداع مى‏آورد و خون را می‌سوزاند و يا منى را می‌سوزاند با اين‌كه قوام عالم به وجود منى است و نیز باقلاء را هم حرام می‌دانستند؛ براى اين‌كه به ذهن غلظت داده، فاسدش مى‏كند. اولين باری كه باقلاء روئيده شد، در جمجمه يک انسان مرده روئيده شد.

نماز

صابئين سه تا نماز واجب دارند، اول: هشت ركعت در هنگام طلوع آفتاب است.

دوم: پنج ركعت در هنگام عبور آفتاب از وسط آسمان، كه همان هنگام ظهر است و در هر ركعت از نمازهاشان سه سجده هست.

سوم: نمازی است كه در سه ساعت از شب گذشته می‌خوانند. و بعضى گفته‏اند: … حرانی‌ها، رو به قطب جنوب نماز می‌خوانند.[5]

صابئى‏ها نماز را با طهارت و وضوء به‌جا مى‏آورند و از جنابت غسل مى‏كنند، ولى ختنه را واجب نمی‌دانند و معتقد هستند: چنين دستورى نرسيده‌است. بيشتر احكام ایشان در مسئله ازدواج و حدود؛ مانند احكام مسلمانان است و در مسئله مس میت و امثال آن، احكامى نظير احكام تورات دارند.

صابئى‏ها قربانيانى براى ستارگان، بت‌ها و هيكل‌هاى آن‌ها دارند و ذبيحه آنان را بايد كاهنان و فاتنان ايشان سر ببرند، كه از اين عمل تفألى دارند و می‌گويند: كاهن به‌اين وسيله می‌تواند جواب سؤال‌هاى خود را بگيرد و به‌علم به دستورالعمل‌هايى كه ممكن است مقرب خدا باشد، دست يابد.[6]

 

[1]. مقدسی، مطهر بن طاهر، آفرينش‏وتاريخ، ترجمه: شفيعى كدكنى، محمد رضا، ج ‏1، ص 71.

[2]. مسعودي، على بن حسين، التنبيه و الإشراف، ترجمه: پاينده، ابو القاسم، ص 19.

[3]. طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر الميزان، مترجم: موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ‏7، ص 329 و 330.

[4]. متن عربی عبارت علامه طباطبایی چنین است: منهم من حرم عليه السمك خوفا أن يكون رغاوة، و رغاوه را به کف، سرشیر معنا کرده‌اند، دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، واژه رغاوه.

[5]. ر ک: ترجمه تفسیر الميزان، ج ‏1، ص 294 – 297.

[6]. همان.