کپی شد
عطر آگين نمودن کعبه
تاريخنگاران به هنگام سخن از جامه کعبه، از سنت عطرآگينى كعبه[1] ياد نكردهاند، شايد بدان جهت است كه مسأله عطر آگينى كعبه- با گذشت ايام- امرى عادى و جزئى از عمليات جامه كردن كعبه درآمده بود و بدين سبب آنان تنها به ذكر جامهكردن كعبه بسنده كردهاند.
گواه بر اين گفته، آن است كه تاريخنگاران از نام كسانى كه كعبه را به وسيله جامه پوشانيدهاند، با فاصله زمانى نسبتاً طولانى ياد كردهاند حال آيا اين بدان معنى است كه كعبه تنها در دوران اين افراد به وسيله جامه پوشانيده شده است؟ بايد گفت: چنين نيست؛ زيرا جامه در هر سال به همراه خلوق و عود و ديگر انواع عطر به عنوان يكى از ضروريات جامه به كعبه ارسال مىگرديده است. لازم به یادآوری است كه عطر آگينى كعبه آن چنان در ميان مردم مقدس شده بود كه گروهى به منظور شفا يافتن از عطرهاى كعبه، از آن استفاده مىكردند. از سعيد بن جبير روايت شده است: «او از عطر كعبه به عنوان شفا استفاده مىكرده است. و میگويد: عطا گفت: هنگامى كه يكى از ما قصد شفا از عطر كعبه را داشتيم، عطر را به كنار حجر (الأسود) آورده و پس از عطر آگين كردن آن، دستهاى خود را به عنوان شفا يافتن بر آن مىماليديم».
پس از آنكه مراسم شستوشوى كعبه معظمه و عطر آگينى آن به پايان مىرسيد، جامه جديد را در همان لحظهاى كه جامه پيشين از روى آن برداشته مىشد، بر بالاى كعبه قرار مىدادند.[2]
[2]. انصارى، هادی و محمد الدقن، كعبه و جامه آن از آغاز تاكنون، ص 277 الی 280.