کپی شد
عصمت معصومان (علیه السلام) و گناه
عصمت مطلقه معصومان (ع) (انبيا و امامان)، ثمره و نتيجه مقام شامخ نورانى و روحانى و تكوينى آنان در عالم هستى است. آنان از انوار غيبيّه الاهيه و مظاهر تامّه و آيات باهره جلال و جمال حقاند. طينت ابدان و خلقت ارواح آنان با دست قدرت جمال و جلال الاهى تخمير شده و در عالم غيب كسب حقايق اسما و صفات نمودهاند. در تحت ولايت حق تعالى بوده، هميشه خود را در محضر خداوند مىدانند، و اين شهود و حضور، مانع انجام گناه مىشود. هرچند امكان و قدرت و اختيار گناه از آنان سلب نشده است.[1]
مطلب اوّل در خصوص عصمت پيامبران (ع) است: در اين مسئله اقوال مختلفى بين فرقههاى مسلمان وجود دارد كه مىتوان مجموعاً چهار قول را بيان كرد:
1. پيامبران (ع) معصوم از گناه كبيره هستند، ولى گناه صغيره بر آنها جايز است و از زمان بلوغ معصوم مىباشند كه قول اكثر معتزله مىباشد.
2. نه گناه كبيره و نه صغيره از انبيا صادر نمىشود منتها عمداً، ولى سهواً اشكالى ندارد. صاحب این قول ابو على جبايى است. وی قايل است انبيا، از زمان نبوت معصوم هستند، ولى قبل از آن، صدور معصيت از آنان جايز است.
3. گناه از انبيا صادر نمىشود، مگر سهواً و از روى خطا و بر اين خطا هم مؤاخذه مىشوند، گر چه افراد عادى به خاطر گناه از روى سهو و نسيان عقاب نمىشوند و اين تفاوت به علت بالا بودن معرفت و علو رتبه ی پيامبران است. كه قول نظام و تابعين اوست.
4. هیچ گناهی از پیامبران صادر نمی شود ، چه كبيره يا صغيره، چه از روى عمد يا خطا و يا سهو. كه قول اماميه مىباشد و البته حشويه و بسيارى از اهل حديث نیز قائل به این مطلب مىباشد.[2]
برای آگاهی بیشتر رجوع شود به نمايههاى:
عصمت انبيا، سؤال شماره 7564
[1] ر.ك: نبوت از ديدگاه امام خمينى (ره) ، ص 124 – 129.
[2] مجلسى، بحارالانوار، ج 11، ب 4، ص 89، ط ايران؛ سيد مرتضى، تنزيه الانبيا، ص 15 – 17؛ طبرسى، مجمع البيان، ج 1، آيه 35؛ شيخ طوسى، تجريد الاعتقاد، مقصد رابع، ص 376، ط بيروت.