کپی شد
عده نگه داشتن زن
عِدّه در اصطلاح فقها عبارت از حـالت انـتـظـار شـرعـى اسـت كـه زن بـعـد از طـلاق و از بین رفتن ازدواج و يـا وفـات، لازم اسـت مـدّتـى درنـگ كـرده، سـپـس شـوهـر ديـگـر اخـتـيـار كند.
همه مراجع معظم تقلید در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیشرفت های علمی، استفاده از دارو (خوراكى، تزريقى) و يا به كار بردن وسايل پيش گيرى پزشكى، که به طور قطع از باردارى زن جلوگيرى می کند، نگهداشتن عده لازم است؟ فرموده اند: “آرى، بايد عده نگه دارند”.[1]
البته گفتنی است، که نگهداری عده و این حالت انتظار به غیر از جلوگیری از اختلاط نسل، حکمت ها و دلایل دیگری دارد که ما از همه آنها اطلاع نداریم. علت واقعى عده، مانند بسیاری از اسرار امور عالم، بر ما مخفى است و آنچه گفته مىشود -از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و…- از حكمت هاى آن به شمار مى آيد؛ از اين رو اگر مرد سال ها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز زن بعد از طلاق یا فوت شوهر باید عده نگه دارد.[2]
[1]. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 524، م 2511؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1618؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 1120 و 1121؛ آیت الله صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1313؛ آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 2506؛ آيت الله تبريزى، استفتاءات، س 1712؛ آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 2520؛ امام خمينى، استفتاءات، ج 3، عده طلاق، س 64 و دفتر: آيات عظام خامنهاى، بهجت و سيستانى.