کپی شد
عدم نجاست مذی، وذی و ودی
در خصوص این که مذی، وذی و ودی پاک است یا نجس به تعریف آنها می پردازیم:
آبى كه گاهى بعد از ملاعبه و بازى كردن از انسان خارج مىشود و به آن “مَذى” مىگويند پاک است
و نيز آبى كه گاهى بعد از منى بيرون مىآيد و به آن “وَذى” گفته مىشود و آبى كه گاهى بعد از بول بيرون مىآيد و به آن “وَدى” مىگويند اگر بول به آن نرسيده باشد، پاک است. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و بعد آبى از او خارج شود و شک كند كه بول است يا يكى از اينها، پاک مىباشد.[1]
اما اگر شک کند آبی که خارج شده است مذی است یا بول؟ اگر استبراء کرده باشد، آن آب پاک است ولی اگر انسان شک كند استبراء كرده يا نه؟ و رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاک است يا نه، نجس مىباشد. و چنانچه وضو گرفته باشد باطل مىشود، ولى اگر شک كند استبرائى كه كرده درست بوده يا نه، و رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند پاک است يا نه، پاک مىباشد؛ وضو را هم باطل نمىكند.
[1] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج1، ص 63، م 73.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید