searchicon

کپی شد

عدم جواز تغییر و تبدیل مسجد

یکی از مسائلی که در باب بنای مسجد مورد توجه قرار گرفته، این است که، ایجاد برخی از تغییرات در مسجد، جایز نیست؛ مثلا نمی‌توان بخشی از مسجد را جزو کوچه یا خیابان قرار داد. به دلیل این­که تمامی نقاط آن برای همیشه به ­جز برخی از موارد نادر، حکم مسجد را دارد. باید دانست که عدم تبدیل مسجد، اختصاص به کوچه و خیابان قرار دادن آن ندارد؛ بلکه تبدیل مسجد و یا بخش‌­هایی از آن به کتابخانه، حسینیه و یا هر عنوان دیگری جایز نیست.

در این زمینه برای رفع برخی شبهه­ها و به منظور هر چه بیشتر روشن شدن ابعاد این مسئله به دو استفتاء و پاسخ آن اشاره می شود:

سؤال: اگر مسجدى كه از قرن­ها پيش محلّ عبادت و مسجد مسلمانان بوده، خراب يا به وسيلۀ عمّال حكومت گذشته تخريب شده باشد، آيا مى‌توان در محلّ آن، ساختمان ديگرى براى سكنى و يا با عناوين مذهبى ديگر مثل حسينيّه و‌ ‌تكيه و غيره ساخت؟ يا بايد آن را به حالت اوّل و به صورت مسجد در آورد و براى سكنۀ محل كه مسجدى هم ندارند، به صورت سنگر دينى و عبادت­گاه الهى قرار داد؟

جواب: تبديل مسجد به غير آن جايز نيست.[1]

سؤال: مسجدى كه در آن استفادۀ جماعت نمى‌شود و به ندرت كسى يا كسانى در آن نماز مى‌خوانند، آيا مى‌توان از آن براى مدّتى به عنوان فروشگاه تعاونى استفاده نمود؟

جواب: تبديل مسجد به فروشگاه جايز نيست.[2]

البته پوشیده نیست که این حکم الهی (عدم تغییر مسجد)، دارای مصالح فراوانی است و علاوه بر آن­که مایه تشویق و ترغیب مؤمنان به مسئله وقف می شود، همچنین باعث حفظ و بقای مساجد و موقوفات و مانع از تصرّفات ناروا در آنها می شود.

 



[1]. موسوی خمینی، سید روح الله، استفتائات امام خمینی، ج 2، ص 366.

[2]. همان، ج، 2، ص 367.