searchicon

کپی شد

عدم تمکین زن

آن چه در روایات و احادیث پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان آمده است، گویای این مطلب است که در روابط زناشویی زن و مرد باید مراعات یکدیگر را بکنند.[1] این مراعات دو جانبه در تمام حقوق از جمله حقوق زناشویی است.  این روایات به مرد می گوید: مستحب است که مرد عمل زناشویی را با آرامش و مکث و به همراه ملاعبه، انجام دهد.[2]

اما حقوق زناشویی که اجرای آن بر عهدۀ زن است بسیار مهم است که برخی از روایات آن را بیان می کنیم.

امام صادق (ع) می فرماید:” زنی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حق مرد بر زنش چیست؟ فرمود: به در خواست (جنسی) مرد پاسخ دهد و اگر چه (زن) بر روی شتر باشد”. امام باقر(ع) نیز از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که حضرت به زنان فرمود: ” برای این که مردانتان را از زناشویی منع کنید، نمازتان را طولانی نکنید”.

در روایت دیگری امام صادق (ع) به این عمل زنان و عواقب آن اشاره می کند و می فرماید: ” زنی که شوهرش را در خوابگاهشان معطل کند و راضی به عمل زناشویی نشود تا این که مرد به خواب رود، تا وقتی که مرد در خواب است ملائکه آن زن را لعنت می کنند.[3]

این همه تأکید به زنان از طرف اسلام به این خاطر است که جامعه در اثر طغیان شهوات به سمت تباه و فساد کشیده نشود و غرائز شهوانی در محیط شخصی و سالم خانواده ارضا شود.

به طور قطع اگر زن دلیل قانع کننده ای در این عدم تمکین نداشته باشد،در گناه مرد تا حدی شریک و مقصر است، ولی در مجموع چند پیشنهاد برای حل این مشکل ارائه می دهیم:

الف: مرد برخی از دستورات اسلام،مانند نمونه های که بیان کردیم به همسرش ارائه دهد.

ب: مرد قدمی در جهت ریشه یابی مشکل بردارد، او می تواند با بیان مشکل به همسرش و این که عاقبت عدم تمکین ایشان برای زندگی مشترکشان خطرناک است، وی را متقاعد کند. احتمالاً زن نیز دلائلی برای این عملش داشته باشند.

ج: گاهی اوقات عدم تمکین زن، به علت عدم ارضای وی در روابط زناشویی قبلی است، همان طور که از روایات استفاده می شود، عدم ارضا زن، اثرات نامطلوبی بر روحیه وی می گذارد.[4]

د: مرد باید توجه داشته باشد که عدم تمکین زن، برای یک مسلمان، دلیل قانع کننده و خداپسندانه ای جهت ارتکاب گناه نمی باشد. مرد و زن باید با توکل و توسل و عقل و منطق در راه ریشه یابی و حل مشکلات قدم بردارند.

نمایه مربوط:

سؤال 3251 (سایت اسلام کوئست: 4349) (شرط پرداخت کل مهریه در صورت تمکین).



[1]. در کتاب های حدیثی مانند کتاب شریف کافی باب ” حق المرأة علی الزوج” و “باب اکرام الزوجة” در کنار هم آمده است.نک: کلینی،کافی،ج 5، ص 507 و 509.

[2]. حر عاملی، محمد حسن، وسائل الشیعه، ج20، ص 117و 118، بَابُ اسْتِحْبَابِ الْمَكْثِ وَ اللَّبْثِ وَ تَرْكِ التَّعْجِيلِ عِنْدَ الْجِمَاع‏، و بَابُ اسْتِحْبَابِ مُلَاعَبَةِ الزَّوْجَةِ وَ مُدَاعَبَتِهَا.

[3]. کافی،ج 5، ص 507 و 508 .

[4]. حر عاملی،محمد حسن، وسائل الشیعه،ج20،ص 118.