searchicon

کپی شد

عجارده یکی از فرفه های خوارج

عجارده يا عجرديه‏ از فرق خوارج و پيروان عبد الكريم بن عجرد بودند. او پيرو عطيه بن اسود حنفى بود.  بعد از او عجارده بر چند گروه شدند و همه معتقدند: كه كودكان هرگاه بالغ گرديدند و بزرگ شدند بايد به اسلام خوانده شوند و يا اسلام را توصيف نمايند و پيش از اين بايد از آن بيزارى جست.[1]

عجارده با «ازارقه» در يک مورد اختلاف دارند و آن اين است كه: ازارقه بردن اموال مخالفان را روا می دانند، ولى عجارده می گويند: بردن مال هيچ يک از آنان روا نيست مگر اين كه او را كشته و مالشان را به يغما بريم.

برخى نوشته‏اند: عبد الكريم بن عجرد نخست از ياران ابى بيهس بود و سپس با وى مخالفت كرد و سرانجام به حبس افتاد و در زندان بود كه دو تن از يارانش ميمون و شعيب كه با يک ديگر در باب «مشيت خداوند» اختلاف كرده بودند براى حكميت به او نامه نوشتند ( شعيبيه) می گويند: عجارده منكر نسبت سوره يوسف به قرآن شدند و گفتند: آن داستان عشقی  است و نشايد كه چنين داستانى در قرآن باشد.

شهرستانى چندین فرقه از خوارج را به «عجارده» نسبت مى‏دهد که در این جا به اسامی آنها اشاره می شود:

خلفيه، صلتيه، حمزيه، شعيبيه، ميمونيه، اطرافيه، جازميه، ثعالبه، شيبانيه.[2]



[1]. بغدادى عبد القاهر ‏الفرق بين الفرق و بيان الفرقة الناجية منهم‏، ص 72-74، ناشر، دار الجيل- دار الآفاق‏، بيروت‏، 1408 ق‏.

[2]. شهرستانى، ‏الملل و النحل،‏ ناشر، ج‏1، ص 148، الشريف الرضي، قم،‏ چاپ سوم، 1364 ش‏؛ الفرق بين الفرق و بيان الفرقة الناجية منهم، النص، ص 18.؛  مشكور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامى، متن، ص332، ‏ناشر، آستان قدس رضوى،‏ مشهد چاپ دوم‏، 1372 ش‏