searchicon

کپی شد

عثمان بن سعید عمری از دیدگاه اندیشمندان شیعه

انسان‌هایی که از نعمت سجایای اخلاقی برخوردارند، همواره مورد محبت دیگران قرار دارند. عثمان بن سعید علاوه بر اوصاف پسندیده، دارای نیابت و سفارت از جانب امامان بزرگوار بود که به همراه توصیف آن ذوات مقدسه از وی، بر وجاهت ایشان می‌افزود و به دنبال آن اعتماد و دوستی همه خصوصا شیعیان را به خود جلب می‌کرد.

شیخ طوسی می‌گوید: او مورد اعتماد و احترام عموم شیعیان بود.[1] هارون بن موسى از ابو على ابن همام و او از ابو العباس حميرى نقل می‌كند كه ما اغلب اوقات درباره حديثی که بر وثاقت و اعتماد عثمان بن سعید در پیشگاه امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) دلالت دارد،[2] با هم سخن می‌گوییم و مقام والاى وی را می‌ستایيم.[3]

[1]. طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، ص ۳۵۴.

[2]. احمد بن اسحق می‌گويد: «… بعد از رحلت آن حضرت (امام هادی علیه السلام)، روزى به خدمت امام حسن عسكرى (عليه السّلام) شرفياب شدم و همان سؤال (جایگاه عثمان بن سعید) را از آن حضرت نيز كردم. آن حضرت هم فرمود: اين ابو عمرو مردى موثق و امين است، هم مورد وثوق امام گذشته (امام على النقى) بود و هم نزد من در زمان حيات و ممات موثق می‌باشد. آن چه به شما برساند از جانب من می‌گويد و از طرف من می‌رساند»، مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، مصحح: جمعى از محققان‏، ج‏51، ص 344؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار ج 13 (مهدى موعود)، ترجمه: دوانی، علی، ص 665 –  669.

[3]. همان.