کپی شد
طواف حج
دومين واجب از اعمال حج، طواف كعبه؛ يعنى «هفت بار دور آن گرديدن» است و هر دورى را «شوط» مىنامند و هر طواف از هفت شوط تشكيل مىشود.
«طواف كعبه» از اركان حج به شمار مىرود؛ به اين معنا كه اگر كسى آگاهانه آن را ترک كند و وقت جبران آن بگذرد، عمره او باطل مىشود، خواه عالم به مسئله باشد يا نه.
در صورت باطل شدن عمره و نبودن فرصت براى اعاده، تكليف حج گزار نسبت به حجی كه پس از عمره انجام مىدهد، دگرگون مىگردد، یعنی؛ ديگر نمىتواند نيت «حج تمتع» كند، بلكه بايد به نيت «حج افراد» احرام ببندد.[1]
جايگاه طواف و نماز آن و سعى از نظر سلسله مراتب اعمال، بعد از رفتن به عرفات و مشعر الحرام و اعمال منى در روز عيد است. بنابراين مقدم داشتن طواف، نماز و سعى بر وقوف در عرفات و مشعر و اعمال منى، جايز نيست و اگر عمدا و يا از روى غير عمد، طواف حج و نماز آن و سعى را قبل از دو وقوف مذكور انجام دهد، كافى نيست و واجب است كه آن را بعد از اعمال منى اعاده كند. البته چهار گروه از مردم از حكم مذكور استثنا هستند كه اينها می توانند طواف حج، نماز طواف و سعى را قبل از وقوف در عرفات و مشعر انجام دهند:
1. شخصى كه عذر شرعى دارد.
2. پيرمرد و پيرزن.
3. زنى كه بيم حيض شدن دارد.
4. مريض.
افراد مذكور مىتوانند طواف نساء را هم بر وقوف در عرفات و مشعر الحرام مقدم بدارند، هر چند بهتر آن است كه احتياط را ترک نكنند.[2]
[1]. سبحانى تبريزى، جعفر، مناسک حج و احكام عمره، ص0 9.
[2] محمودى، محمد رضا، مناسک حج ( محشّٰى)، ص 203.