searchicon

کپی شد

طلاق و رجوع در حال عادت

مناسب دیده شد این مبحث، در قالب پرسش و پاسخ از دفاتر مراجع عظام مطرح شود:

سؤال: شخصی می گوید، چندی پیش به طلاق نوع خلع، همسرم را طلاق دادم؛ ولی ایشان یک روز بعد از طلاق اظهار داشت که در هنگام طلاق در عادت ماهیانه بوده و دو ساعت بعد از خروج از دفتر خانه، آن را فهمیده است. سه هفته بعد از طلاق به منزل آمد و با اصرار، اظهار پشیمانی کرد و با من همبستر شد. حال آیا او از لحاظ شرعی همسر من است، همچنین با توجه به این که ایشان در زمان عده بازگشته و حتی با من هم، همبسترشده، آیا این، رجوع محسوب می شود؟

اگر چنانچه اظهار ایشان، مبنی بر عادت بودن در زمان جاری شدن طلاق، دروغ باشد، (که احتمال آن هم می رود)، آیا بازگشت ایشان در زمان عده و انجام نزدیکی، رجوع محسوب می شود؟ و شرعا هنوز همسر من است؟

پاسخ هائی که از دفاتر مراجع معظم تقلید دریافت شد، به شرح زیر است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در فرض سؤال اگر طلاق صحيح هم واقع شده باشد، تا زمانی که زن در عده است، اگر زن رجوع کند و مالی را که بذل نموده مطالبه نماید، شوهر حق رجوع دارد؛ بنابراين در فرض سؤال رجوع محقق شده است و در هر صورت زن شما مى‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

1. او به اعتراف خود همسر شما است و نمى تواند ازدواج كند.

2. بر فرض صحت طلاق، نزديكى بدون رجوع او در بذل، موجب رجوع نمى شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه بعد از طلاق، ادعای باطل بودن طلاق را کند قبول نیست؛ مگر این که دوباره عقد بخوانند و در صورتی که قصد ادامه زندگی را دارند می توانند عقد جدیدی بخوانند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

از قضیه شخصیه اطلاع ندارم، به طور کلی طلاق زن در حال حیض باطل است.

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته)

1. در مورد عادت ماهیانه، سخن زن حجت است، هر چند احتمال دروغ بودن آن وجود داشته باشد.

2. اگر همسر شما دروغ گفته باشد، همین نکته که خود وی راضی به رجوع بوده، طلاق خلع را رجعی می کند و شما می توانید به وی رجوع کنید و چون چنین اتفاقی افتاده، وی همسر شما است و نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند.